2019. január 12., szombat

Legszebb túráim 2018-ban

Budaörsi Kopárok reggeli fényorgiával - Ha csak néhány órám van arra, hogy a szabadban töltsek időt, akkor gyakran sétálok a közelünkben lévő   Kopárok gerincén. Napkeltekor és napnyugtakor is fenséges látvány fogad akármerre is nézek, ha megmászom valamelyik  nem túl magas csúcsát.
Sivatag Magyarországon? -  Idei évem felfedezettje a Fülöpháza, ahol Magyarország, sőt Európa egyetlen, még mozgó homokbuckái találhatóak.
RSD - A soroksári Duna ágat most kenuval fedeztük fel. Meglepett és elvarázsolt ez a hely, vissza is tértem ide még nyár végén, amikor a Duna extra alacsony vízállása miatt csaknem megfeneklett a csónakunk, viszont rengeteg szürke gémet és egyéb vízi madarat figyelhettünk meg testközelből a : Molnár-sziget  környékén.
Idén Ausztria közeli magas hegységeit vettük célba. Családom nálam bátrabb és felkészültebb tagjai via-ferrata úton közelítették meg a Rax legmagasabb csúcsát...
---én pedig elkísértem őket a Haid-Steig sziklaormai alá, majd lanovkával jutottam fel  a Rax fennsíkra, ahol kellemes séta közben káprázatos virágokban gyönyörködtem.

A Tisza-tó és a Hortobágy között elterülő Egyek - Pusztakócsi mocsár számomra mindig izgalmas felfedezni valókat rejt. A főútról semmi nem látszik a Puszta rejtett szépségeiből. A távoli facsoportok sem ígérnek különösebb kalandot, mégis, egy-egy mélyedésben, az út melletti kanyarulatban váratlanul elénk terülő mocsárban ácsorgó gázlómadarak, vagy a fűben meglapuló nyulak látványa meglepetésként éri az embert.
Bicikliút a Dunakanyarban - A Duna bal partján a Börzsöny lábainál végigvezető biztonságos  bicikliúton nem csak a kerékpározás kényelmes, hanem a látvány is szemet gyönyörködtető! Mi Sződligettől- Szob-ig  tekertünk, a Dunakanyar barátságos házai és virágzó rétek között, mellettünk a Duna kanyargott, a szemközti parton pedig a Pilis és a Visegrádi-hegység vonulataiban gyönyörködhettünk.

Gemenci vendégség - Izgalmas élményt jelentett, hogy  szemtől-szemben álltam vaddisznóval és egyéb erdei állattal,  átöleltem Magyarország legnagyobb fáját Pörbölyön. Sétáltam a Duna kiszáradt medrében, mely sokszor teljesen szürreális élményt jelentett.

Családi kirándulás a Salabasina - árokban. Ez az út bizony próbára tette a család apraját-nagyját! Úttalan utakon, vízmosta sziklák és kidőlt fák között kell megküzdeni a terep kihívásaival, hol szűk csatornán kell átbújni, hol sziklaflakon kell felmászni. Speciális felszerelés nem kell hozzá, de minden erőnkre és ügyességünkre szükség volt az úton!

Tisza.-tó az örök kedvenc. Idén sem hagytam ki! ősszel csodálatos színpompás tájban gyönyörködhettem,  a Pákász-tanösvény is egész más arcát mutatta most, mint tavasszal, vagy nyáron. A tiszaörvényi kikötőből csónakkal visznek át a Tiszavirág Ártéri sétaútra, innen csónak segítségével húzhatjuk át magunkat a pákászok ösvényére.
Nagymarosról indított körtúránkon útba ejtettük a Julianus kilátót és a Remete-barlangokat is. Bár a kilátónál még nagy köd volt, így a tájból nem sokat láttunk, de később az  idő kegyes volt hozzánk, a pára felszakadozott, és az út több szakaszán is remek panorámában gyönyörködhettünk.

A tatai Fényes Tanösvény régi tervem volt, nem is értem, miért nem jutottam el ide korábban. Idén minden évszakban meglátogattam, végigsétáltam a láperdő belsejébe vezető dongaúton, élveztem a forró vizű források által táplált tő misztikus gőzölgését, ámulattal figyeltem a tanösvény közepén lévő tóban éldegélő nutria család életét.
Hideglelős-kereszttől a Búbánat - völgyig - Őszi túránkon a sokszínű erdei fák lombkoronája alatt békésen beszélgetve múlattuk az időt. A túra nem túl megerőltető,  A kezdeti meredek szakasz után már szinte csak lefelé vezet az út. Végül a búbánat völgy romantikus tavait elhagyva záródik a körút.
Mi is lenne jobb karácsonyi ajándék, mint egy havas magashegyi kirándulás a családdal? Idén  Karácsony másnapján a Poprádi-tónál jártunk.
Szakadás-árok idei utolsó túrám volt. Az ünnepi családjárás után jól esett kicsit egyedül elmerülni a táj nyugalmában és szépségében, ebben az amúgy sem túl látogatott völgyszorosban.