2022. május 27., péntek

Szibériai nőszirom

Szibériai nőszirmot évek óta keresem, mindezidáig kevés sikerrel. Az egész napos keresgélés során alig néhány tövet találtam a réteken, kissé csalódottan indultam hazafelé, egyik rétről a másikra tértem, majd újabb és újabb rétek következtek. Ide is benéztem, oda is bekukkantottam, nyulak lapultak a hosszú fűben, az  őzek hangos ugatással iramodtak tova, s tűntek el a  réteket szegélyező keskeny erdősáv fái között. Aztán egyszer csak a fák árnyékában valami kéket vettem észre. Olyan volt, mint egy hatalmas kék lepel. A késő esti fényviszonyok miatt, azt hittem csak az árnyék mélyebb ott, de aztán közelebb mentem, és megláttam. Végestelen végig a rét és az erdő között a nádasban szibériai nőszirmok nyújtogatták méteres száraikon  gyönyörű virágaikat. 

A nap néhol átsütött még a levelek között, kiemelve egy egy virágkoronát, ami lilán ragyogott. Csodálatos látvány volt. Leírhatatlan érzés volt a növények közélében lenni, érezni az illatukat, magamba szívni a látványt. 
 
A szibériai nőszirom talán a legkecsesebb nőszirom fajunk, megtévesztésig hasonlít a fátyolos nősziromra, talán csak a virág méretében lehet egy kis különbséget észrevenni. A fátyolos talán egy leheletnyit robosztusabb, legalábbis emlékképeim alapján, mert egymás mellé nem tettem őket. 

Nagyon jól érezte magát ezen a nedves, mocsaras területen. Mészkedvelő növény. 

Természetesen védett, eszmei értéke 10.000 Ft. 


A szibériai nőszirom nagyon hasonlít a fátyolos nősziromhoz, a virág és a termése alapján lehet megkülönböztetni. A szibériai termése lekerekítettebb, a fátyolos nősziromé inkább csúcsos, hegyes. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése