2023. április 1., szombat

A csillebérci sárga

Csillebérc és Normafa közötti erdőrész ebben a 2023-ban a kedvenc útvonalammá vált.  Az elmúlt 10 évben ugyanis talán egyszer sem jártam végig a sárga jelzést, ami igazán nagy kár volt, de most bepótolom! Terveim szerint minden hónapban ellátogatok arrafelé, hogy nyomon kövessem az erdő változásait. 
Az alábbi bejegyzést a következő években is folyamatosan bővítem, kiegészítem. Egész elképesztő, hogy mindegy hányszor járok be újra és újra egy útvonalat, mindig találok valami felfedeznivalót, újdonságot. Néha csak ülök a földön, vagy egy fatuskón és elmerülök az erdő parányi szépségeiben, amiket séta közben talán észre sem veszek. 

Január, február

Januári nagy felfedezettem az utat szegélyező téltemető csokrok. 


A Budaörsi Kopárok egyk csúcsának fenyveserdője Sorrento sziklái felől. 


februári havazás sem ártott nekik



Február végén hóvirágmezőt találtam.  Megindult a kisvirágú hunyor is.  Szép számmal borították az erdő alját. 


A fehérpettyes álcsüngőlepke hernyója is vidáman araszolgatott már. 

Március

A téltemetők virágzásuk teljében pompáztak, ám márciusra teljesen elvirágzottak. Itt az ideje a mag érlelésének!
    


Számtalan izgalmas zöld levél tör elő a földből, amiket sajnos nem tudok beazonosítani, de izgatottan várom, hogy mi lesz belőlük! Persze tippem azért van...


Sárga tyúktaréjjal is találkoztam

A március végének slágere kétség kívül a végeláthatatlan keltikemező.

Sziklai ternye tanyázik a hegység eldugott szikláinak üregeiben. 

Váratlanul leánykökörcsinre bukkantam. Azért meglepő, mert inkább sziklagyepeken fordul elő, erdőkön, mezőkön, nem pedig fák alatt, erdei környezetben. Igaz, ez egy naposabb, sziklásos helyen nőtt, egyszál magában.  

Persze az ibolyák is szép számban megtalálhatók. 

Néhány szál galambvirág hajladozott a keltikék között. 

A bogláros szellőrózsa leveleit kivételesen be tudtam azonosítani. 

Kis meténg - mindig a gyerekkoromat idézi, a kert vége tele volt vele. Sokáig nem tudtam, hogy erdőben is nagy területen boríthatja az erdő alját. Kora tavasszal ürítően zöld (és kék) látvány.


Április

Áprilisban nagy csokrokban többfelé sárgállik a bogláros szellőrózsa.


Április vége felé a keltikék elvirágoztak. 
Főleg a bogláros szellőrózsa sárga virágcsoportjai lepték el az erdő alját. 

Kisvirágú lednek

Készülődik a salamonpecsét és a gyöngyvirág is. 

2024-ben a korán érkezett meleg hatására már áprilisban kinyíltak a májusi virágok is. 

Fürtös gyöngyike magot érlel. 

Erdei méhfű

Közönséges méreggyilok

Réti lószunyog és az ínfű

Bíboros kosbor csaknem méteres példánya a fák sűrűjében. 



Nünüke fogyasztja ebédjét. 


Erdei gyöngyköles

Sziklagyepes foltok

Az erdőben néhol foltokban a sziklásabb, napnak jobban kitett, talajjal kevésbé fedett részeken egész másféle flóra található. Itt a sziklagyepekre jellemző virágokat találhatjuk meg alig pár négyzetméteres területen. 
 


Május

A salamonpecsét virágaihoz a levelek alá kell nézni!
Ha május, akkor gyöngyvirág! Nagy telepekben borították az erdő alját.
Ösztörűs veronika és ínfű kéklett fű között. 
A kontyvirágnak nagyon megörültem.


A lombkorona záródásával eltűntek a keltikék is. Már csak elsárguló levelükkel és száraz virágukkal találkoztam. Érnek a magok!


A bogláros szellőrózsa sárga szirmai is leperegtek. Ezt a példányt megtámadták a levéltetvek. 



Szent Mihály szikla

Elvirágzó gyöngyvirág

Tölgyes tövisescincér

Vagy turbolya, ami fűszer-, és gyógynövény, vagy bürök, ami viszont mérgező, vagy medvetalp. Állítólag a szagukról megismerhető. A turbolyának ánizs illata van, míg a bürök egérpisi szagú. Szagolgattam, de mindhiába, semmiéle megnevezhető szagot nem éreztem.


Június

A kora tavaszi virágok magot érlelnek.

Ibolya és a kisvirágú hunyor

 

kankalin és a hagymás fogasír és a csalán
   

gyöngyvirág

Elvirágzóban a nagyezerjófű

 

De vannak, amik az erdő sötét zugaiban mégiscsak most hozzák virágaikat. 
habszegfű

A baracklevelű harangvirág inkább azokat a völgyoldalakat kedveli, amelyeket több nap ér. 



Sárga gyűszűvirág

Július

Elvirágzó madársisak

Konytvirág

Augusztus

Kisvirágú nebáncsvirág apró sárgásfehér virágai alig látszódnak az erdő árnyákba borult alján. 

Medvetalp magot érlel

Valószínűleg valamilyen harangvirág, talán a kánya harangvirág elvirágzott töve.

Szeptember

Őszi gyöngyvirág

 

Október 

 


November

Nem jutottam fel a hegyre :) 

December




Virágnaptár


Gombanaptár 1. április -augusztus

Néhány hegyes kucsmagomba, galambgombákat, selyemgombákat, tinóru féléket, piruló őzlábgombát találtam, de nem adták könnyen magukat. De volt susulyka és persze mindenféle taplószerű. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése