Szlovákia

Tátra

Liptói-havasok - tetőtől-talpig esőben

Kirándulásunk első napján szemerkélő esőre ébredtünk. A helyzet később csak fokozódott, az esőfelhők közül pillanatokra ugyan kidugta sugarát a nap, mégis megállíthatatlanul hullott az égi áldás. Amolyan szép csendes esőben indultunk hát a hegynek Pribilina-tól, 886 méterről. Az út végig a folyó mentén haladt felfele.Végső cél a Jakubina csúcsa.

Kapor-csúcs és Hinco-tavak - túra a Menguszfalvi-völgyben

Azt hittem a kora reggel már a Csorba-tó  (1346 m) melletti parkolóban fog érni minket, de 7 órakor a tesóm még álmos hangon kérdezte, hogy én fent vagyok-e. Á, dehogy! - mondtam, miközben teljes menetfelszerelésben álltam az ágya mellett. Kikászálódott, öltözés, reggeli és már úton is voltunk. A fent is jelzett tó  mellett  leperkáltuk a 6 eurót a parkolásért, és rátértünk a piros jelzésre a Poprádi-tó felé.

Virágos Menguszfalvi-völgy

Majdnem lemaradtam a Kő-pataki-tóról Tátralomnicon

10 perc alatt a hegyen voltunk, 1751 méteren, közben egyre jobban kitisztult az ég,  és körbejárván a Kő-pataki-tavat (Skalnaté pleso), megcsodálhattuk annak vizében az ég visszatükröződő kékjét. Vagy zöldjét, attól függően, hogy honnan néztük.

Karácsonyi Tátra-járás

Úgy adódott, hogy a karácsonyi menetrend a szokásostól eltérően alakult, így tesóm felvetette azt az ötletet, hogy 25-én kiránduljunk egyet a Magas-Tátrában. Az ötlet osztatlan tetszést aratott a családom körében, így a 24-i nagy evés-ivás, össznépi ünneplés után hajnali 6-kor karácsonyi örömökkel a szívünkben ültünk autóba és indultunk a  Csorbai-tó felé.

Tátrai fenyők a Nagy Pusztítás után 13 évvel

2004-ben hatalmas vihar 170-200 km/h széllökésekkel vonult át a Magas-Tátra hegycsúcsain és nagy területeken tarolta le a gyönyörű fenyőerdőket. Döbbenetes látványt nyújtott akkor a kopár hegyoldal. Mindenütt gyökerestül kifordult fákat lehetett látni.

Emléktúra a Tátrában

Az emlékezetes túra, melynek nyomvonalán most végighaladtunk 30 évvel ezelőtt egy téli napon zajlott, s én csak elbeszélésekből ismertem. Most szinte lépésről lépésre elevenedtek meg a szemem előtt az események, melyek a történet elmesélésekor is ijesztően hangzottak, most azonban a helyszínt is látva, félelmetesebbnek és veszélyesebbnek tűnt, mint amikor először hallottam.

Csorbai-tótól a Sziléziai házig

A Csorba-tótól (1346 m magasság) induló piros jelzésen haladva kikövezett sétaút visz felfelé. Az út a Trigan és a Pátria alatt halad a Bástyák gerincén. Az erdőből kiérve, csodás kilátás nyílik az Omladék-völgyre és a kettős ormú Tátra-csúcs  koronájára. 8 órakor indultunk, mégis akkora a forgalom, mint a Nagykörúton karácsonykor: az emberek sűrű, tömött sorokban kacskaringóznak a Poprádi-tó felé.

Telefon a hegyen

Az előző bejegyzésben leírt túrára az tette fel a pontot, amikor az út vége felé kiderült, lányom elvesztette a telefonját a csúcson. Testvérem visszafutott (!) ugyan egy 4 km-es szakaszon, a telefont azonban nem találta meg. A szálláson, bekapcsolva az telefonkereső alkalmazást, láttuk, hogy pontosan az Oszterva-nyeregről kiinduló út mellett van, és még félig töltött állapotban.
Másnap reggel is ott volt.

Batizfalvi-tó a Tátrában

Szlovák Paradicsom

A Szlovák Paradicsom leghosszabb létráján a Piecky-szurdokban

Őszi nagycsaládos kirándulásunk keretében idén a Szlovák Paradicsom szurdokait szerettük volna bejárni. Persze az eső most is zuhogott, mint tavasszal, de nem hagytuk magunkat eltántorítani.

Mesebeli Zejmár-szurdok

A Szlovák Paradicsom talán legszebb szurdoka a Zejmár-szakadék (Zejmárska roklina). Biztosat persze nem állíthatok, mert ezen kívül csak a Piecky-szurdokban jártam, ami szintén nagyon vadregényes, de korántsem olyan mohás, rejtekes, zegzugos, romantikus, mint emez!

Imrikfalvi-tó

Hernád-áttörés

A Hernád-áttörés (Prielom Hornádu) régi tervem volt, most mintegy véletlenül jött az ötlet, hogy vegyük arra az irányt. Tesómmal és feleségével hármasban keltünk útra, és két részletben jártuk végig a 12 km hosszú szurdokvölgyet. Első nap az izgalmas nevű Káposztafalváról (Podlesok) indultunk, és sétáltunk végig a folyó mellett vezető utakon, a néhol a 150 méter magas sziklák (nem is annyira) aljába vájt fémtálcákon és láncos kapaszkodókon. Másnap pedig Cingov parkolójából indult a túránk. A kék jelzés vezet a Hernád mellett.

Siva Brada, azaz Zsibra, a szepesi káptalan fürdőhelye

Egy még működő gejzír a Szepességben.

Fátra

Villámlátogatás a Kis-Fátrában

Egészen pontosan Terhely (Terchova) közelében található Jánošikové diery szurdokrendszerét kerestük fel. Kora hajnalban indultunk, de sajna technikai okból kifolyólag mégis csak jóval 1 óra után tudtunk nekivágni a 10 km-re tervezett körtúrának. A távolság nem tűnik hosszúnak, a bejáratnál elhelyezett turista térkép is 4 órás szintidőt jelöl, de ezt azért fenntartással szemléltem, ismerve a szlovák terepviszonyokat, és a hegyi zergékre szabott menettempójukat. Én, kisebb hegyekhez szokott lábakkal, és 3 tinédzserrel kiegészítve 6-7 órával számoltam.

Jánosikové Diery - vízesések minden mennyiségben - kezdetben az égből is!

Fátra erdeinek esszenciája

A Kis-Fátra legmagasabb csúcsa

Szulyó-hegység

Születésnapomra a gyerekeim egy közös Szlovák túrával leptek meg. Ezúttal a Szulyóváraljára mentünk, hogy közelről is megtekinthessük ezeket az elképesztő sziklaalakzatokat.

Maninska

Szádelői-szurdokvölgy és a Tornai vár

A szurdok Szádelő (Zadiel) község szélén magasodó két hatalmas mészkősziklafal között húzódik. A hegység a határtól alig pár kilométerre a Gömör-Tornai-karszthoz tartozik. A leírások szerint Tornavidék legnépszerűbb túraútvonalai közé sorolható, gyönyörű, könnyen teljesíthető, látványos panorámákban bővelkedő útvonalról van szó. Tavasszal számtalan virág nyílik a fennsíkon, a szurdok mészkőfalain vakítóan csillog a napfény, a sziklák között csörgedező patak pedig idillivé változtatja a tájat.

Felvidék városai, várai és templomai