2023. október 30., hétfő

Havasi szürkebegy


Késő délutáni sétára indultam a Remete-szurdokban, úttalan-utakon, a hegyre fel, lehetőleg még sosem járt úton, egyenes felfelé, amerre a legmeredekebb. Nem túl magas a hegy, szikláról-sziklára kapaszkodva hamar felértem, ezen az oldalon tán még sosem jártam, vagy csak nagyon régen: Néztem Máriaremete házait a völgyben amott az a templom, nicsak, arrafele szoktam jönni bringával - ismertem rá a helyszínekre így madártávlatból. 

Aztán leereszkedtem a völgybe, a másik oldalon újra felkapaszkodtam a szurdok másik oldalán. Hamarosan elértem a gerincet, elsétáltam az egykori bányafal felett.
Az ösvényen a szurdok bejárata felé haladva épp egy kitett, sziklásabb részen kezdtem lefelé ereszkedni.

Szép panoráma mutatkozott a szemközti hegyoldal barlangja felé, amikor egy kismadár reppent le mellettem a földre, és nem is nagyon akart onnan távozni. Alig 2 méternyire volt, és békésen ugrándozott a fű között, fellépdelt a sziklákra, közben kis csőrével csipkedte a lehullot magokat. 
Óvatosan közelítettem felé. Nem reppent el, de arrébb tipegett. Tartotta a távolságot közöttünk. Így aztán leültem a földre, és figyeltem, mit csinál. 
Hol jobbra fordította a fejét és akkor a bal szemével vizsgálgatott, hol balra fordította és akkor a jobb szemével vizsgálgatott. 

Nem tűnhettem veszélyesnek számára, mert aztán inkább a magokra koncentrált, meglátott egyet maga előtt, izgatottan odaugrált, felkapta. Úgy tűnik, volt olyan, amelyik mélyebben szúródhatott a földbe, mert időnként fejét erőteljesen jobbra balra ingatta, miközben csőrével szántotta a talajt. 

Itthon aztán megszakértettem a Google Lens-szel, és kiderült, hogy havasi szürkebegy, mely a magashegységek sziklás területein költ.
Úgy írja az Internet, meglehetősen bizalmas madarunk, mely akár 1-2 méterre is bevárja az embert, s valóban, pontosan ez tötént. 
Ősszel hegységekről melegebb területekre vonul, ilyenkor találkozhatunk vele idehaza  kőfejtőkben, bányafalakon, sziklás területeken. 
Nyáron pókokat, rovarokat, férgeket eszik, télen pedig (gyom)magvakat, kisebb terméseket.  


Végül megköszöntem a lehetőséget a madárnak, búcsút vettem a sziklától és elkészítettem még a lemenő nap utolsó felhőtakarta sugarai mellett a képet a szurdokról. 

2 megjegyzés: