|
Budapest 100 forgataga a Magyar Nemzeti Levéltárban. Ez volt számomra a legjobb program az idei 100-on. További fotók a bejegyzés végén. |
Szokásos éves Budapest 100 sétánk alkalmával a Várban jártunk . Ezúttal valahogy nem kattantunk rá a programba bevont házakra, céltalanul és kissé csalódottan lődörögtünk, pedig az idő szép volt, ám a Várnegyed barátságos és milliószor fotózott házai közül inkább a toronydaruk ragadták meg a figyelmünket és az objektívünket.
|
Állványzat adta árnyékok játéka |
|
A Halászbástyánál pózoló és fotózkodó turisták tömegét próbáltuk elkerülni, bár reggel 10 előtt még nem volt nagy a tömeg, 12 körül már mozdulni is alig lehetett. |
A Bécsi kapu tér 8. szám alatt álló épület klasszicista homlokzata rögtön magához ragadta a figyelmemet annak ellenére, hogy körülötte is szépen felújított látványos homlokzatú házak álltak. Kezdetben minden cél nélkül kattintgattam, mert épp jók voltak a fények, később azonban
sok minden kiderült. Például, hogy a ház belseje lenyűgöző kis kertet rejt, az emeleti kőkonzolos függőfolyosóról pedig a ház legidősebb lakójának színes történeteit ugyanezen hölgy "engem ne fotózzanak" mondatai központozták.
|
A ház egy középkori lakóház maradványainak felhasználásával, az 1700-as években épült. Építője és tulajdonosa Zehetmayr Pál építőmester volt. A klasszicista formát azonban az 1820-as átalakítása során vette fel. Majd 1920-ban újra átépítették Eszterházi Móricz számára. Ekkor került rá a sarokerkély is. |
Az udvarba dongaboltozatos kapualjj vezet. Az oldalsó szárny udvari homlokzata előtti üvegezett függőfolyosó szőlővel van befuttatva, de a kert is maga a Paradicsom.
Az udvar közepén egy hatalmas, érthetetlen funkciójú kőoszlop áll. Mint utóbb kiderült ez az autófordító tengelye. Azaz a szűkös parkolási lehetőségeket már az 1900-as években is leleményes módon oldották meg: A gróf, hazatérvén a kocsikázásból átadta az autót a sofőrnek, aki ráhajtott az autófordítóra, elforgatta a tengelyt, ezzel a garázs irányába forgatva az autót, majd legurult vele a garázsba. Másnap, miután a gróf elfogyasztotta reggeli kávéját a friss újságok olvasgatása közben, a sofőr megismételte a folyamatot, persze most fordított sorrendben, és a grófnak csak annyi dolga volt, hogy kényelmesen kiguruljon a házból, nem kellett tolatgatással bajlódnia és centizgetni a ház fala mellett.
A ház előtt pedig áll egy lovas szobor. Egy arra járó mesélte a lányomnak, hogy a közelben van a Sziklakórház hátsó kijárata. A második világháborúban az elhunyt katonákat a kórházból itt tették le. A háború végére akkora halomban feküdtek a holttestek, hogy nem látszott tőlük a szobor. Talán ezért is maradt meg épségben annak ellenére, hogy Várnegyed házai közül alig 10 maradt lakható 1945 áprilisára.
A következő helyszínre való lődörgés közben is lőttem néhány semmire se jó fotót. Íme néhány:
|
Lovagi vértezetre csodálkozó bácsi és a piros kockás a terítő esete. |
|
Ezeknél az asztaloknál vajon mi pottyan eléd? Az ebéd, vagy a sitt? |
Következő célpontunk a Dísz tér 16. sz. alatti ház volt. A házat 1893-ban építették eklektikus stílusban, neorokoko díszítésekkel, és egykoron még 2 torony is állt az épület sarkán, melyet lebontottak. Várakozásunkkal ellentétben a házban egy teljesen érdektelen előadás elejét hallgattuk meg, mely szerintem indokolatlanul nagy hangsúlyt fektetett a ház hibás építészeti megoldásaira, valamint a tojástartók és a fáradtolajos hordó helyére. Ez utóbbiakat külön is megszemléltük, bár a gyűjtést jelző táblák amúgy sem hagytak semmi kétséget a hely rendeltetésének tekintetében.
Így aztán együttérzően lefotóztam a megfáradt piros nadrágos urat többször is, aki annak megfelelően változtatta ülőhelyét, hogy honnan szólt az előadás, majd kis csapatunkkal tovább álltunk, annak ellenére, hogy lehetséges, hogy a Dísz tér egyéb házairól is kiderülhetett volna sok érdekesség kiváló előadónk vezetésével.
|
Kilátás a Tóth Árpád sétányról. Moncsigával beazonosítottunk néhány csúcsot a biztonság kedvéért az új applikáció segítségével. |
|
Itt már meglehetősen éhesek voltunk. Csalogató kisvendéglő a Várban. |
Az Úri utca 48-as számú ház a Berényi-Zichy palotaként ismert középkori alapokon álló különleges díszítésű kapuval ellátott épület Albert Kázmér herceg magyar helytartó palotájaként, majd honvédelmi rezidenciaként is szolgált.
Az épület belülről mégis nagy csalódás volt, mivel a második világháborúban lebombázott épület helyére modern társasház épült.
|
A vezetett túrára gondosan előre regisztrálók népes táborába sajnos nem fértünk be. |
A ház azonban annak ellenére sem bírt számomra fotózási szempontból izgalmi értékkel, hogy itt lakott egykoron Lengyel József író, és maga az építész Török Ferenc is.
A z idei Budapest 100 számomra legizgalmasabb épülete a Magyar Nemzeti Levéltár izgalmas boltívei, Róth Miksa üvegablakai és a díszesen festett falak ornamentikái voltak. Íme egy válogatás az ott készült képekből.
|
Mivel az épületben alig volt fény, állványt nem hoztam, tapasztalatom szerint a magas ISO borzalmas képeket eredményez, ezért jobb híján többnyire a lépcső kőkorlátjára helyeztem a gépem, és onnan fotóztam hosszú záridővel. Ebből adódik a kép két oldalán alul adódó elmosódás: a lépcsőn fel és le lépdelő emberek áradata. |
|
Lenyűgözött az épület festett ornamentikája és ívei. |
|
Kutató-terem hatalmas üvegasztalai tükrében. |
|
A bajszos úr csodálkozva figyeli, hogy mi érdekeset láthatok kifelé? Később meg is szemlélte a látványt, de továbbra sem értette... Készült fotó az úr nélkül is, de végül a gyanakvó tekintete miatt ez még inkább megtetszett. |
|
Fotós (azaz jómagam) munka közben A fotót készítette. Pataki Csaba |
Nagyszerű séta lehetett, remek látnivalókkal. A fotók is nagyon jól visszaadják a hangulatot!
VálaszTörlés