2021. május 8., szombat

Kilátók mentén Mátrafüredtől Mátraházáig

Kis hazánk talán legszebb része a Mátra.
A Pilis  és a Visegrádi-hegység A Budai-hegyek után második otthonom. Barangoltam a Börzsönyben, igazi kis ékszerekre bukkantam a Dunakanyar bájos települései között. A Szigetköz lenyűgözött, az Őrség magával ragadott. A Vértes és a Gerecse is számos meglepetést tartogatott. Belevesztem a Bakony őserdejébe, s felfedeztem az Alföld szépségeit. Bóklásztam a Velencei-hegység ösvényein.
A Mátra mégis mintha egy fokkal szebb lenne, mint bármi más, mint ahol eddig jártam. Nem külön-külön egy-egy része. Hanem valahogy az egész.
Békés lankák, virágzó rétek,  vadul zúgó patakok, meredek hegyoldalak, sziklaormok, robajló vízesések, rendezett települések, gyönyörű házak, jóízű források és káprázatos panorámák - számtalan előttem álló felfedezni való.
Utunkat Mátrafüredről indítottuk. Átsétáltunk a rendezett utcákon, árnyas ligeteken, pompás villák között.

A Bene-patak, majd  a Somor-patak  mentén haladtunk Nékámszállást érintve Mátraháza felé. A patak partját virágzó mocsári gólyahír borította.

Mátraházától a sárga jelzésen ereszkedtünk lefelé. A Mátrai Gyógyintézet impozáns épületére több helyről is ráláttunk. Felette magasodik a Kékes, csúcsán a TV-torony kilátóval.

A Kecske-bérc felé azért tértünk le, mert egy építkezés zárta el az utat előttünk. Nem bántuk meg. A vulkanikus sziklákon ereszkedtünk lefelé, majd rejtett ösvényeken haladtunk a gerinccel párhuzamosan. Még két kövér mufflon is társunkként szegődött egy darabon.

Az úton több helyről is ráláthattunk a szemközti frissen zöldülő hegyoldalra.

Panoráma a Hanák Kolos-kilátóból. Innen az Adrenalin-park mellett haladt el az utunk. Onnan már látni lehetett Sástó kilátóját. A Rákóczi-forrásnál kicsit megpihentünk, megtöltöttük kulacsainkat a friss vízzel.

Sás-tó hazánk legmagasabban fekvő tava. Régebben mocsaras terület volt, de az 60-as években lecsapolták a vizét, iszapot, vízinövények nagy részét földet elhordták. Medrébe agyagot döngöltek, hogy a víz elszivárgását megakadályozzák. Közepén szigeteket alakítottak ki. Így alakult ki a ma is látható - számomra kissé művi, ámde igencsak mutatós környezet.

Persze én most is inkább a vadabb, mocsarasabb részeket keresetem. A tó szélén főleg zsurlók nyújtogatták nyakukat. Sajnos az egykoron itt tanyázó madarak és állatok jelentős része eltűnt, manapság inkább kényelmesen sétálgató nyaralókkal lehet itt találkozni.

Sástótól Mátrafüredig vezető út virágzó réteken vezet keresztül.

A  mezők előtt elhaladó útról szép látvány nyílik a szemközti hegyoldal felé.

Mátrafüred jellegzetes kilátója a Kozmáry-kilátó. Délre a Sár-hegy és Gyöngyös, Gyöngyössolymos kerül a szemünk elé, észak felé pedig Mátra vonulatai, és a Kékes csúcsa.
A kilátóból nyíló körpanoráma részlete a Kékes felé.
És hogy teljes legyen a kép, innen még átsétáltunk Muzsla-tető felé a Muzsla kilátóhoz is, de ott nincs körpanoráma, csak a Sár-hegy északi lejtőjében gyönyörködhetünk.

1. És a fotóid egyre és egyre jobbak! 😊

2. Koszi Laci! Pedig ugy erzem, mostanaban nem sikerul igazan jo kepet kesziteni.