2014. május 29., csütörtök

Fót - telefon blendéjén keresztül

Az úgy történt, hogy lányommal és a barátjával Fótra utaztunk egy kis városnézéssel egybekötött kikapcsolódásra. Természetesen vittem a fényképezőgépemet, ám amikor az első képet el akartam kattintani, a gépem egy üzenetet küldött, miszerint a kártya írásvédett, helyezzem a csúszkát look állásba. Semmi gond, gondoltam, kivettem a kártyát és... egyáltalán nem találtam a csúszkát, kiesett a kártyából. Sebaj, van másik! Behelyeztem, kattintanék, jön a barátságtalan üzenet: "a kártya írásvédett, helyezze a csúszkát look állásba!" A tartalék kártyából is kiesett az a kis pöcök. Mindenféle kreatív megoldáson gondolkodtam, mint pl. egy celluxszal leragasztani a rést, de közben kinyitott a közeli fotós bolt. Itt azzal biztattak minket, hogy holnapra meg is érkezik a kártya, ha most megrendeljük. Kösz.
Felhagytam a bosszankodással, végülis az élmény mindenképp élmény. Így történt hát, hogy teszteltem telefonom képkészítő képességeit.
Nagyon furcsa volt, hogy fotózáskor nem volt miben kapaszkodni, a könnyű telefon mégis remegett a kezemben. Egész bizonytalannak éreztem az exponálást. 
Arra hamar rájöttem, hogy a telefon zoom-ja digitális zoom, jelentősen romlik  a képek minősége a használatával, így aztán csak adott képkivágással dolgozhattam.
A fóti katolikus templomot Károlyi István épített felesége számára. A templom tervezésére Ybl Miklóst kérte fel.  Valójában nem is egy, hanem két, egymás fölé épített templomból áll a négytornyos, háromhajós, monumentális építmény, melynek az alsó része családi sírboltként funkcionált.
Bélletes kapuboltozat. A kapu tetejének két oldalán Szent István és Szent László szobra.
Az épület  Ybl zsenialitásának köszönhetően már akkor a kiforrott romantika jegyeit mutatta, amikor Európában még csak a romantika hajnalán állt az építészet.

A templomkert 14 kis épületében a 14 stáció jeleneteit örökítették meg.

A templom után a Károlyi kastélyt és kertjét vettük célba.  Teljes szélességében csak nagyon távolról lehetett volna befogni a kastélyt, itt volt az ideje letesztelni a telefon panoráma készítő képességeit. Íme: 
A hatalmas park elején álló, barokk eredetű kastély Ybl Miklós által kapta mai, klasszicista stílusát.
A parkot 140 hektárnyi területen, az 1820-as években gróf Károlyi István hozta létre. Ez volt az első angol kert, amit megnyitottak a nagyközönség számára is. Az államosítást követően a park területe 35 hektárra zsugorodott és nagymértékben károsodott a mai napig is ritkaságokban bővelkedő park, hiszen több mint 250 száz évesnél idősebb fát, platánsort láthat az ide látogató. 


A kastélyban működik 1957 óta a Fóti Gyermekváros. A kastély parkja most is hangos gyerekzsivajjal volt tele. A parkban lakóépületek, Waldorf iskola és számtalan szocreál szobor rejtőzik. 


A kastélypark legszebb dísze a tó, melyt most a virágzó nyárfa fehér virágai terítettek be. Jól esik megpihenni a partján.
A gép nehezen birkózott meg a tájképekkel, egyetlen használható képet sem sikerült lőni, melyen látszana a tó különleges szépsége, és nyárfa szállongó virága, melytől olyan volta  táj, mintha havazva. Persze ekkor már fényes dél volt, erős árnyékos részekkel, és fák levelei között átsütő nap erős kontrasztott adott. Nem a legideálisabb idő a fotózásra. 
Készítettem azonban néhány közeli képet, a fű között meglapuló nyárfavirágokról: 
Ha egy kicsit tovább megyünk az úton, a park eldugottabb részében folytatódik a tó, folyóvá alakul, egész vadregényessé válik a táj. A vizet vízinövények, illetve mindenhonnan behajló, behulló korhadó faágak lepik el. Az egyik ilyenen egész a tó közepéig bemerészkedtünk. 
A két kép között annyi  a különbség, hogy a második a telefon bekacsolt HDR funkciójával készült. Semmiféle utómunka nincs rajta.

A képek iPhone 4S készülékkel készültek, a fekete-fehér konverzió már az utómunka eredménye. A készülék fényképező programján ugyan beállítható, hogy azonnal fekete-fehér képet készítsünk, de ez gyakorlatilag csak egy effekt a színes képen. Amikor a gépemre másoltam a fájlokat, a színes példányokat kaptam meg. Ezeket próbáltam aztán a fényképezőgépen látott fekete fehérhez hasonlóra átalakítani.

1 megjegyzés:

  1. Legközelebb már nem is fogsz a kezedbe csúnya, ronda, nagy és nehéz fényképezőgépet...:)

    VálaszTörlés