2024. szeptember 5., csütörtök

Kerékpárral a Szigetközben



Mosoni-Duna töltése Győrnél

Győrbe reggeli indulással, két óra vonatozás után érkeztem, de már buzgón verte vissza az aszfalt a nyár szűnni nem akaró forróságát. Hamar rátaláltam a Mosoni-Duna mellett haladó kerékpárútra, így gyönyörű füzekkel és egyáb ártéri fákkal szegélyezett aszfaltozott töltésen karikáztam Kunsziget  felé. 


Rábca torkolat

A Rábca torkolatnál épített műtárgy után elfogyot az aszfalt út,  murvás úton tekertem tovább. A kerék süppedt a kavicsok között, zajos is volt, a nap sugarait is vakítóan verte vissza a fehér kő. 



A  töltés jobb oldalán erdős terület zöldelt, balra szántóföldek sorakoztak. Jobbnak láttam  a töltés melletti földútra kanyarodni inkább, itt még árnyék is akadt néha.

Kunszigeti Duna-part

Megörültem, amikor Kunszigetnél megláttam a  parton kialakított kellemes, árnyas, füves pihenőt. Letáboroztam, megebédeltem a magammal hozott ételekből, fürödtem egyett a Dunában, olvasgattam az árnyékban, sehogysem  akaródzott tovább indulni.  

Eljátszottam a gondolattal, hogy itt töltöm az éjszakát, de aztán, úgy 4 óra tájban mégis tovább indultam. 


Bolgányi-hídnál

Egy darabig nem a töltésen haladtam, hanem követtem a Duna kanyarulatát, kellemes földúton, árnyas erdőben. Majd vissza a töltésre, ami hamarosan aszfaltútba torkollot és átvezetett a hídon a Duna felett. Innen irány Dunaszeg! 


Dunaszegen megpróbáltam közértet találni, de már semmi nem volt nyitva, így meg sem álltam Ásványráró határáig. A szép, aszfaltozott kerékpárúton gyorsan haladtam. 


Ásványráró

A falu határában a kálvária szomszédságában megcsodáltam a 100 éves fekete nyárfát is. Majd a part felé vettem az irányt, ahol  idilli, naplementés hangulat fogadott. 

Most sem tudtam betelni a vízben álló holt fák látványával. 




Reggel a parton

Végül a Béka-ér mellett sátrat állítottam, a stégen ücsörögve, távol a szúnyogoktól hallgattam a madarak hangját, a víz zúgását és a szarvasok bőgését, majd nyugovóra tértem.  Hajnalban horgászok érkeztek autóval, s épp a sátram mellett vertek tanyát, így korán sétára indultam a parton. 

Csodaszép ködös, napos hajnalra ébredtem. 


Ásványi torkolati fenékküszöb és hallépcső


A sétám után az ásványi hallépcső és zárás felé vettem az irányt. A gát mögött hevesen áramlott a víz.


A Szigetközben gyakran találkozhatunk a folyóágakon olyan mesterséges építményekkel, melyek feladata az ide érkező víz szabályozása oly módon, hogy  a hullámtéri mellékágba megfelelő mennyiségű víz jusson, szárazság esetén pedig ne tudjon a kis ágakból a víz visszaáramlani az Öreg-Dunába. A gátak környékén kialakuló erős sodrású víz megakadályozza a halak szabad vándorlását, ezért sok helyen úgynevezett hallépcsőket építettek a gátak mellé, ahol a halak vígan át tudnak jutni, kikerülve e heves áramlatokat, útközben a kialakított pihenőmedencékben erőt gyűjthetnek a továbbjutáshoz. 

A Duna nyugodt vize a fenékküszöbb felett. 

Szántóföldek között a piroson


Innen a piros jelzésen egy darabig a töltésen, majd a szántóföldek között tekertem vissza Dunaszegre Találkoztam egy vadászgató rókával is, valamint találtam nyíló kikericseket is. 


A cirok egész használható állapotúnak látszott, ellentétben az elszáradt kukoricával és a bánatos állapotú napraforgókkal. 

Mire Dunaszegre értem már magasan járt a nap az égen, körbetekertem a Morotva-tó tanösvényét, ahol szomorúan konstatáltam, hogy a tó magánterület és sehol nem szabad lemenni a partjához. Így aztán folytattam utam a Mosoni-Duna innenső oldalán a gáton Győr felé. 
megálltam fürdeni két helyen is, de egyiken sem esett olyan jól a pihenő, mint előző nap Kunszigetnél. 

Újra Győrben


Györ Aranypartnál értem el a várost.  Amíg vártam a vonat indulására csavarogrtam egyet Győr belvásorában, ami káprázatos.
Jedlik-csobogó




Utolsó megpróbáltatásként már csak a megrakott kerékpárt kellett feltornázni a vasútállomás egyáltalán nem bicajbarát lépcsőin, melyhez segítséget kellett kérnem. Meg kell mondjam, Győrben csupa kedves emberrel találkoztam. Mindenki nagyon beszédes, érdeklődő és segítőkész volt. A vonatra várakozván nem győztem hallgatni a rengeteg kerákpározási élménybeszámolót és túraterv tanácsot győri indulással Pannonhalma, vagy éppen Komárom felé. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése