2018. január 2., kedd

Budaörsi Kopárok körtúra reggeli színorgiával

Az Odvas-hegy lábától, a Rudolf király Emlékparkból indulunk, kicsivel hajnalhasadás előtt. Kezdetben még csak a vöröslő égalja sejteti a későbbi pompás látványt.
Ahogy a nap araszolgat felfelé, mi is egyre magasabbra jutunk, Az egyik sziklatetőre felérve, már látszik is a korong felső sarlója a horizont mögött. Tovább kapaszkodva a következő csúcs felé először csak a lejtőn ágaskodó fűszálak hegye lesz rózsaszín, majd hamarosan elénk tárul a napfürdőző hajnali város.

Mire felérünk a csúcsra a nap hatalmas piros korongja is teljes egészében láthatóvá válik.
A gőzölgő kémények alatt a házak még sötéten alszanak, de arany füstöt eregetnek a magasba. A száraz fű és a sziklák is narancsba borulnak.
Leereszkedve a hegy másik oldalán, a piros jelzésről letérve a Máriavölgy utca felől kerüljük a Kő-hegyet, míg végül a Felsősor utca végén  néhány lépés után feljutunk a Mária-kápolnához és  az egykori remete barlanghoz. Egyes források szerint ez az a kápolna, melyet a világban elsőként szenteltek fel a szeplőtelen fogantatás tiszteletére.
A szomszédos csúcsról pedig újra körpanorámában gyönyörködhetünk.
Majd  a Kálvária-domb felé vesszük az irányt.  Ki hitte volna, hogy ez a kis kiemelkedés egy gejzírkúp maradványa?
Ekkor már hét ágra süt a nap.
Ezen kis kitérő után az Odvas-hegy mellet piros jelzésen kapaszkodunk fel Csillebérc felé. Az erdőben felfelé haladva jobb oldalon  elhagyott piktortégla üregeket találhatnánk, ha nem felejtünk el letérni az útról.
Mikor újra vízszintesen visz az út, balra kanyarodunk a sorompó felé és a piros kereszten folytatjuk az utunkat a Farkas-hegy felé, ahol egy vadonatúj vitorlázórepülő emlékmű és az egykori MÁV pihenőház romja fogad minket.
Itt is érdemes alaposan körülnézni, remek a panoráma Budaörs hegyei felé.  Szemünkkel is végigkövethetjük az Odvas-hegy gerincén megtett utunkat.
Következő célpontunk a Szekrényes-hegy teteje, a beton rámpa, ahonnan gumikötéllel lőtték a levegőbe egykoron a vitorlázó repülőgépeket. Innen jól látszanak az egykori hangárok, valamint remek (bár kevésbé fotózható) a panoráma Budakeszi felé is.
A gerincen, sziklákon egyensúlyozva lassan leereszkedünk Budaörs felé, és a piros kereszten egy csendes erdei úton érünk vissza a falu hétvégi házai között a kiindulási pontunkhoz.
A következő sasbérc előtt még tízóraizunk egyet, aztán ezt a magaslatot is meghódítjuk.

A túra hossza 10 km, út közben többször megmászunk 315m, 340m, 364 m magas csúcsokat, de mindez lassú sétával, a csúcsokon sok nézelődéssel 3 óra alatt teljesíthető.