2023. május 6., szombat

A tokaji Bivaly

Jössz a hétvégén evezni a Bodrogzugba? - kérdezte egy kedves ismerősöm, én pedig gondolkodás nélkül igent mondtam. 
Így aztán kora reggel már a vonaton ültünk és élénk beszélgetés közepette száguldottunk Tokaj felé. 
A tokaji állomáson egy hatalmas fekete gőzmozdony áll a váró épülete mellett. Valóban vonzza a szemet, fehér-pirosra  festett kerekei jól mutatnak a sötét vastömeg előtt. Persze Miki is imád fotózni, ráadásul rendkívül kreatív, rögtön ezer képi ötlete támadt, így aztán azokat mind meg kellett valósítani. Már-már úgy tűnt a hétvégi evezés is elmarad, órákat töltöttünk a mozdony előtt, alatt és felett. 
Belátom, az ő képei sokkal ötletesebbek! Folyamatosan instruált, hova álljak, hogy pózoljak. Nem csoda, hisz vérbeli fotós, szívesen fotóz embereket, készít portrékat, esküvőfotókat is. 


Talán azért is tud olyan ötletes lenni, mert ő maga is mindent ki akar próbálni, belakta az egész vonatot, felmászott mindenhová, bekukkantott minden ablakon, akár egy kíváncsi, igazi gyerek. 
Tetszett ez az önfeledtség, kimondta minden ötletét, és addig próbálgattuk a pózokat, míg tökéletes nem lett. Sokat tanultam ebből! Én nem tudom az elképzeléseimet ilyen állhatatossággal, mindenki ellenére és mindenkiért vagy mindenáron átnyomni, kivitelezni. Sokszor érzem úgy, hogy terhére vagyok a többieknek azzal, hogy fotózok, vagy megkérem őket hogy így álljanak, vagy amúgy üljenek. Mivel én magam is bizonytalan és feszült vagyok ilyenkor, ők sem tudnak felszabadultan és természetesen viselkedni. Mikivel azonban mindez gördülékenyen ment. 


A MÁV 424-es sorozat, avagy a "Bivaly",  a magyar ipar büszkesége volt, a gőzmozdonyok közül a legsikeresebb. Az első mozdonyt 1924-től kezdték gyártani, az első útját Budapest és Vác között tette meg. Eredetileg több ezer példány megépítését tervezték, de közbeszólt Trianon, az ország nagy részt elcsatolták, köztük a Zsil-völgyi szénmedencét is, ezért aztán végül összesen 514 darabot gyártottak a 424-esből. 260 négyzetméteres fűtőfelületű kazánjával Európában a legnagyobb ilyen gőzmozdony volt. 1960-as években egyre inkább kiszorították a nagy teljesítményű dízelmozdonyok, majd az 1980-as években kiselejtezték a gőzmozdonyokat. Néhány mozdonyt guruló fűtőkazánná alakítottak, 9 darabot pedig kiállítottak. 

A 424-es gőzmozdony megjelenik a régi magyar filmekben (Csocsó, avagy éljen május elseje!) ,  zenében (Lokomotiv GT - Mozdonyopera)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése