2024. július 12., péntek

Aragyásza-barlang a Szamos és a Varasó-rét

Aragyásza-barlang

Az Aragyásza-barlangról számos helyen olvashatunk túraleírást, én is az egyik ilyen alapján terveztem a mienket. Igaz, úgy gondoltam, odáig gyaloglunk majd a Pádis-rétről, de végül semmi hangulatunk nem volt, a köves, napos makadámúton megtenni azt a 6 km-t, így autóval zötykölődtünk a Varasó-rétig. Onnan azonban gyalog vágtunk neki az izgalmasnak ígérkező túrának.  Azt tudtam, hogy fel kell kötni a gatyám, meredek, láncokkal segített út vár rám, de azt nem hittem, hogy ennyire megijedek majd ettől a kihívástól. Mindenesetre szerencse, hogy a tesóm ott volt, és tartotta bennem a lelket, és ledumált a neccesebb részeken. Meg persze az sem ártott, ha elmagyarázta a láncok használatának technikáját. Így aztán egy kicsivel nagyobb izgalommal, mint amilyenre számítottam, de simán abszolváltam a kihívást. 

Úton az Aragyásza felé

Aragyásza-barlang bejárata

Besétálunk a hatalmas tátott szájon át a hűvös félhomályba.

Aprónak éreztem magam. A legmélyebb részeken békésen, de nagy zajjal kanyargott a most nem túl magas vízállású folyó. 

Több helyen 5 méter magas csúszós sziklafalakon való átkelessél lehet csak továbbjutni. A mászást a sziklába erősített láncokkal segítik. 

 

Gyerekcsapat vár az egyik lánccal segített sziklafal előtt a feljutásra. 

A kb 1 km. hosszú  barlang teteje több helyen is nyitott, így fejlámpa nélkül érkezvén sincs teljes sötétség. Én azért örültem, hogy hoztunk magunkkal.

Egy békésebb sziklakanyarulat. 

Az utolsó terem után. 


Végre kijutunk! Bevallom, amikor megláttam, hogy elértük a kijáratot én sírva fakadtam. A többiek meg kinevettek, hát sírásom nevetésbe hajolt. 
  

Szamos-bazár helyett

Átkelvén a barlangon azzal szembesültünk, hogy a Szamos-bazáron végivezető piros jelzés nagy figyelmeztető táblával le van zárva: kidőlt fák miatt járhatatlan. Egy darabig azért elmentünk az úton, hátha mégsem, de az első bonyolultabb farakás eltántorított. Így aztán inkább leereszkedtünk a Szamos medrébe, és ott haladtunk egy darabon. 
Békésebb tájon: a Szamos folyó medrébe ereszkedünk le ebben a páfrányos dzsungelben. 

Valódi botanikuskert! Tele mindenféle buja növényzettel, friss vizű patakkal, romantikus zúgókkal. 



Mellettünk égig érő sziklafalak meredeznek. 

Ebben a kis vízesés táplálta medencében meg is fürdettük a lábainkat. Dermesztően hideg volt a víz. 

Idáig jutottunk, néhol kidőlt fákon egyensúlyoztunk. Itt azonban egy szűk sziklaszoroson vág át a folyó, nem akartunk nyakig vízben gázolni, pedig a pár méterre levő vízesés látványa nagyon vonzott. 


Visszafelé a barlang felett vezető úton haladtunk. 


Varasó-rét

A Varasó-tónál leültünk elfogyasztani szerényke ebédünket, ám hatalmas dörgés-villámlás kényszerített vissza az autóba. 

Egy JIN-JANG tó

Töbrök vihar előtt. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése