2023. október 28., szombat

A dicsőséges Ganz Danubius Hajó- és Darugyár tündöklése és bukása

Tudtad, hogy az 1900-as években a magyar hajógyártás központi helyszíne volt az Újpesti-öböl és Európa szerte keresettek voltak az itt készült hajók, vontatók, és úszódaruk?  

Több, mint 100 éven keresztül készültek itt technikailag magas szinten a  hajók. A gyár túlélt két háborút, több gazdasági válságot, ország újjáépítést.  A rendszerváltást követően azonban 1990-ben leállt a hajógyártás Magyarországon. A gyár az enyészeté lett, az egykori hatalmas műhelycsarnokok omladozó falai ma már a graffitisek (és a fotósok)  paradicsoma. 

A gyárakban 81 tengeri áruszállító, 63 folyami személy-, 193 folyami vontató- és toló-, 30 speciális hajó, 57 uszály és lakóhajó, 145 úszódaru, 610 kikötői és szerelődaru készült el, mintegy 10.000 dolgozó munkájának eredményeként.

Egy kis gyártörténet évszámokban

  1. Egyes források szerint a Hartmann József által  1863-ban alapított  kisebb hajójavító üzemét költöztette pár évvel később a Népsziget terültére.  A cég az 1871-es gazdasági válság idején csődbe ment,  de Hartman többször is próbálkozott a gyár újraszervezésével, sikerrel.   10 évvel később már több, mint 500 munkást foglalkoztatott és számtalan vasuszályt és tengerjáró hajót épített. 
  2. 1906-ban a gyár a Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. nevet vette fel, több akkori, a Népszigeten működő hajógyártó üzemet magába olvasztott. Így ebben az időben  két nagy hajógyárunk lett: az Óbudai Hajógyár és a Danubius gyár. 
  3. A hajógyár 1911-től a Ganz Vállalatok érdekkörébe került, és  Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár néven lett ismert egészen  a II. világháború végéig. 
    A trianoni békemegállapodás alapján, az Adriai-tenger elvesztésével Magyarország elveszítette  saját tengeri útvonalait. Ekkor tértek át a hajógyárban a teher- és személyszállító „folyam-tengerjáró” osztályú hajó típusok gyártására. 
  4. A XX. század elején a térségben más hajógyárak is megtelepedtek. 1927-ben a Schlick-Nicholson Hajógyár beolvadt a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt-be. 
  5. Az rt. 1928-ban a cég nevet változtatott Ganz és Társa Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt-re. Telephelye az Újpesti-öböl keleti oldalán volt. 
  6. Az üzem 1948 és 1951 között állami tulajdonba került,  a Ganz Hajógyár nevet viselte, 
  7. Majd felvette a román kommunista párt vezetőjének nevét: Gheorghiu Dej Hajógyár lett.
  8. 1962-ben a hajógyárat átkeresztelték Magyar Hajó- és Darugyár (MHD) Angyalföldi Gyáregysége -névre.
  9. 1985. június 1.-jével a Ganz Danubius Hajó- és Darugyár, ezen belül pedig Angyalföldi Úszódarugyár lett.
  10. Utolsó neve Ganz Sziget Hajó- Daru- és Acélszerkezetgyártó Kft. lett, amiről 
  11. 2014 körül utoljára annyit lehetett hallani, hogy a csőd szélére sodródott, és a NAV szégyenlistájára került több száz millióra rúgó adótartozásával.

Mik készültek itt? 

  1. Az I. világháború kitöréséig évente 30-40 hajó épült a gyárban, elsősorban külföldi megrendelésekre. Ekkor elsősorban az Osztrák-Magyar Monarchia számára gyártottak csatahajókat, cirkálókat és korvetteket. 1903-tól nagy teljesítményű dízelmotorok építését is elkezdték. 1905-ben itt épült az első motoros őrnaszád. Épült egy külön torpedóműhely is. 
  2. 1913-ban itt épült a jelenleg már múzeumhajóként szolgáló Kossuth.
  3. 1933-34-ban megépítették a Danube Shell II. nevű, első dunai motoros olajszállító hajót, s ezt követően a MFTR számára négy önjáró, motoros áruszállító hajót,
  4. Majd a Széchenyi és Baross vontatókat, amelyek Európa első dízel-elektromos hajtású lapátkerekes vontatóhajói voltak.
  5. 1934-ben, a Budapest nevű hajó építésével kezdődött meg a Duna-tengerjáró hajók építése. E hajót nagyobb társai, a Szeged, Tisza, Kassa, Ungvár, Kolozsvár és a Komárom nevű Duna-tengeri hajók követik.
  6. 1940-ben szovjet megrendelésre a gyár addigi legnagyobb (4000 tonnás) tengeri áruszállító-hajó típusának gyártásába kezdtek.
  7. A II. világháború után Scharbert Gyula, a gyár igazgató mérnöke a Margit híd felrobbantásakor felismerte, hogy az  újjáépítésekhez az úszódaru nagyon keresett lesz világszerte. Európában itt gyártották a legtöbb úszódarut, világszinten keresett árucikk volt.  
  8. Európa legnagyobb úszódaruja, a 200 tonnás Clark-Adam úszódaru is itt épült 20 évvel később. Ez a daru segétkezett az elsüllyedt Hableány kiemelésében
    Az úszódaruk egyébként nem kisebb személyiségekről kapták nevüket mint: József Attila, Ady Endre, Jókai Mór, Táncsics Mihály.
  9. 1990-es években több  tengeri áruszállító-hajó 1,   2, 3 épült itt. 
Forrás:MEK


Néhány kép a Fortepan-ról:

  1. 1892 Újpesti-öböl, háttérben a Népsziget. Danubius Hajó- és Gépgyár RT., BABA - VIDA () csavaros vontató gőzhajó
    Forrás: Fortepan/Super8 Alapítvány
  2. 1909 Újpesti-öböl, balra a Népsziget, jobbra a háttérben az Újpesti vasúti híd. Danubius Hajó- és Gépgyár RT., a "g" vagy "h" jelű őrnaszád vízre bocsátás előtt a sólyán.
    Forrás: Fortepan
  3. 1917 Újpesti-öböl, a hajógyári munkások mögött egy MFTR vontatógőzös és a Népsziget. 
    Forrás: Fortepan
  4.  1936: Váci út, Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt., DTRT Szeged (1936) Duna-tengerjáró áruszállító hajó építése (épít.sz. 1435.). Háttérben balra az Újpesti-öböl és a Népsziget, jobbra az Újpesti vasúti híd. -
    Forrás: Fortepan
  5. 1936 Újpesti-öböl, Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. MFTR Vásárhelyi Pál  tiszai csavaros vontató gőzhajó; kazán beemelése. Háttérben a Népsziget. Forrás: Fortepan
  6. 1950 - Újpesti-öböl, Ganz Hajógyár, N. V. 100 tonnás úszódaru. 
    Forrás: Fortepan 
    Forrás: Fortepan
  7. 1984 -  Népsziget, Ganz Hajó- és darugyár.

    Forrás: Fortepan/Super8 Alapítvány
     








Egykor és ma

Amikor megláttam a gyár bejáratának hatalmas zárt vaskapuját, azt hittem, mégiscsak üzemel a gyár, de aztán a mögötte lévő épületek romos állapota hamar cáfolta a gyanúmat. Az oldalkerítés egy nyitott részén sétáltam be a területre, csepegő esőben, borongós időben. 

Talán az időjárás miatt, talán a jegenyesor miatt, de hirtelen nagyon nyomasztó érzés lett ott lenni. A jegenyesor  miatt ugyanis rögtön beugrott Dachau egykori koncentrációs tábora, ahol pár éve jártam. 

Az egykori hatalmas méretű üzemek ma üresek, graffitisek dekorálták színesre a falait. A tetőről folyamatosan pergettaz eső, visszhangzott minden csepp, amikor földre ért. 




A látvány kivülről sem szívderítő. Ekkor távolról hangokat hallottam. Hm. Vagy mégsem? Többször körülnéztem, de nem találtam a hang gazdáját. 




Aztán az egyik ablakon betekintve megláttam a csarnokban két férfit. Úgy látszik mások is érdeklődnek az épület iránt. 













Az emeletre egy sötét lépcsősoron lehet feljutni, ahol egy még sötétebb folyosón sétáltam végig. Folyamatos csepegés, kongóan visszhangzó nihil, távoli hangok, majd az egyik szobából hirtelen zaj tört rémisztett halálra, de csak egy galamb vergődött át az ablakon hangos szárnycsapásokkal. 



Mindenesetre elegem lett az izgalmakból, sietve vettem az irány lefelé, majd újra ki a szabad levegőre, lehetőleg minél messzebb ettől az ijesztően elhagyatott helytől. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése