2023. október 11., szerda

Népsziget - Komm zu bitte!

A jobb napokat megélt Népsziget nekem ebben az állapotában nagyon tetszik. Lepukkant, romos gyárépületek, elhagyott kastélyok, vadregényes ártéri erdő. Csupa izgalmas felfedeznivaló!

Komm zu, bitte! Hirdeti a térkép jobb felső sarkában a felirat. 

Az 1890-ben  itt alakult meg a Danubius Hajó és Gépgyár Rt., mely egészen 1985-ig működött, igaz közben átesett több névváltoztatáson is,  Ganz-MÁVAG Magyar Daru- és Hajógyár Angyalföldi Gyáregysége  néven szűnt meg. 

1896-ban épült meg az Újpesti vasúti híd.  

Az 1928-as nyári olimpiai játékokra tervezett budapesti pályázat alapján a félsziget fontos központi helye lett volna az olimpiának, amit végül Aszterdamban rendeztek meg.

A sziget talán a 60-70-es években élte virágkorát, ekkor - a Római-parttal versenyezve - gyárak üdülői működtek itt. 

Talán akkor készült  a fenti térkép, mely azonban még ma is  fellelhető objektumokat jelöl. A szigeten most is működik a kutyaiskola, Kecske-farm, lovarda, a Vasmacska-söröző a maga kék - piros színeivel árasztja a retró hangulatot és a hekket 5000-ért. 

Még napjainkban is működik a Mahart Újpesti Hajójavító Műhelye, lánykori nevén Magyar (Királyi) Folyam- és Tengerhajózási Rt. (1919), vagy a kommunista időkben Magyar-Szovjet Hajózási Rt.
Igaz, kívülről nézve nem túl bizalomgerjesztő. 


A Zsilip utca útminősége felvet kérdéseket kedd reggelente, mikor erre bringázok munkába, de még mindig sokkal kellemesebb, csendesebb, hangulatosabb, mint a Váci út bűzös-zajos forgalma. 


Ezt a falfestést nem sikerült megfejteni. Aki tudja mi ez, és miért van itt, örömmel veszem, ha megírja nekem!


Az út mentén több romos épület is van. Némelyiket még használják menő közösségi tereket is kialakítottak, de találtam teljesen elhagyott kastélyt is. 

A kastély melléképületeit elfoglalták a hajléktalanok, szépen kitakarították, rendezett hangulatot áraszt az egész. Az edények szép rendben sorakoznak, ágyak bevetve. Amikor először jártam itt, csak a nyomaikat láttam, másodszorra egy asszony gurult elém, szóba elegyedtünk. Elmondása szerint nem tudták fizetni a hajláktalan szálló díját - 16.000 Ft-ot -, mert elvesztették a munkájukat, ezért kitették őket. Azóta itt laknak. 


Mikor eltűntem fotózni a falak között, ijedten kiabált utánam: ne menjen arra ranyoskám, ott aknák vannak! Aknák - a pincenyílások. Ezeket persze elkerültem. 

A kastály belső kertje. 

Graffitisek is kedvelik!

A Zsilip utca Duna felőli oldalán elhelyezkedő öböl mögött terüle el a Palotai-szigettől. Most meglehetősen alacsony volt a vízállás, a munkábajárós cipőm valahogy csupa sár lett. 

Imádom az ilyen helyeket! Munka után egy teljesen új világba csöppentem, olan érzésem volt, mintha nyaralnék. 



A Palotai-sziget ártéri erdejében ilyen beton oszlopokra találhatunk. Vajon mi lehet ez? Talán egy régi átemelő szivattyú része? 

Az ártéri erdő fái közül ilyen lények kacsintgatnak felénk. 

Jól rácuppant!


Az ártéri erdőbe a Zsilip utcáról az Észak-pesti Szenyvíztisztító Telep mellett elhaladva juthatunk le. Hatalmas öreg füzek, egyéb, borostyánnal és liánnal benőtt ártéri fák között bolyonghatunk. Reménykedtem, hoyg találok gombát is, de úgy tűnik, mindet leszüretelték: a fákon hatalmas gévatelepek nyomait láttam. 








Szép meleg őszi dálutánokon jó néhány horgász ül a parton. A felső részen köves, sziklás a part, a hídhoz közelebb azonban homokos-kavicsos. 



2 megjegyzés:

  1. Amikor Újpestre jártam dolgozni, én is mindig erre jöttem. És akármilyen csöves, szerettem nagyon.

    VálaszTörlés