2017. június 23., péntek

Liptói-havasok - tetőtől-talpig esőben

Cél a Liptói-havasok csúcsai
Kirándulásunk első napján szemerkélő esőre ébredtünk. A helyzet később csak fokozódott, az esőfelhők közül pillanatokra ugyan kidugta sugarát a nap, mégis megállíthatatlanul hullott az égi áldás. Amolyan szép csendes esőben indultunk hát a hegynek Pribilina-tól, 886 méterről. Az út végig a folyó mentén haladt felfele.Végső cél a Jakubina csúcsa.
Végig a folyó mentén haladtunk
Sajna intenzív fakitermelést folytattak a környéken, mindenütt kivágott fák, traktorkerék nyomok. A fák közül csak itt-ott bukkant ki a folyó, vad zúgását viszont folyamatosan hallottuk.
A folyó egy épített gát tetjéről
Kb. 1200 m magasságban egy menedékháznál véget ért az erdészeti fakitermelés (leginkább fa hiányában). A táj is érintetlenebbnek tűnt, már amennyit az esőtől látni lehetett belőle. A terv az volt, hogy itt még jobban felöltözünk, és kb 3/4 óra múlva elérjük a kalibát, ahonnan kb. 1 óra múlva elérünk egy kis tavat, majd újabb óra múlva a Jakubinát.
Fejünkbe húztuk a sapkát, kapucnit, esőkabátot és elszántan nekiindultunk a csúcsnak. A szél egyre erősebben fújta arcunkba az erősödő esőt. Az egyik gyerkőc döbbenten mutatta, hogy vizes a zoknija a cipőjében. Készségesen le is vette, és kért szárazat. Biztosítottuk arról, hogy a mienk is vizes, és felesleges szárazra cserélni, mert 2 másodpercig sem őrizné ezt az állapotot. Egyre kevesebb meggyőződéssel haladtunk felfelé.
Egy ponton ember magasságú aljnövényzet között átkelve a maradék szárazan maradt ruhánk is átnedvesedett, de hamarosan elértük a kalibát.
Legnagyobb meglepetésemre a gyerekek szülei a hátizsákból egy rend száraz ruhát varázsoltak elő a fiaik és lányaik számára. A száraz ruhákra szemeteszsákokat húztunk, erre igazítottuk az átvizesedett ruhadarabokat. A srácok megnyugodva, vidáman és szárazon fogyasztották ebédjüket a dunsztkötésben.
Bár az út szép időben innen válik igazán varázslatossá és izgalmassá, mi mégis úgy döntöttünk, ebben az időben nem megyünk tovább. Visszafordultunk, és pár óra múlva 16 km-rel és 600 m szintkülönbség legyőzésével a lábunkban már a forró zuhany alatt melegedtünk.