2023. július 29., szombat

Zsigra, avagy Žehra különleges temploma


A szepesi vár  uradalmához tartozott. 1400-as években a Szapolyai családé, majd amikor a vár  Habsburg kézre került, I. Ferdinánd királyé. A király  1531-ben a szepesi uradalommal együtt Thurzó Eleknek adta. 1636-ban a Thurzók kihalásával a Csákyak birtoka lett és maradt is egészen 1948-ig.

A zsindelyes, hagymatetejű  Szentlélek-templomot 1245-ben kezdte építtetni  Zsigray János szepesi gróf. 1425-ben gótikus stílusban átépítették. A hagymakupolát 1769-ben emelték. 

Eredetileg a templom főhajóját kazettás fa mennyezet fedte, amit egy gótikus hálózatú kő boltozatra cseréltek le a 15. század közepén. Építészetileg ritka megoldást alkalmaztak a kialakításánál: a boltozat közepén álló nyolcszögletű oszlop kettévágja a teret, ezáltal a temlom kéthajós lett. Az oszlop szétágazó bordáival pálmafát formáz, mely az élet fájának jelképe. (forrásSzepességi Baráti Kör írása alapján)

Barokk főoltára 1656-ból való, két oldalán Szent István és Szent László alakja látható. 

Az 1646-ban pestisjárvány dúlt a faluban. Ekkor a  templom falait fertőtlenítés céljából fehérre meszelték, ezáltal eltűntek  gótikus freskói.  A freskókat Klimkovics Bélla kassai rajztanár fedezete fel, majd Rómer Flóris útmutatásával bontották ki a mészréteg alól. 1904-ben a tetőn átszivárgó nedvesség a freskókat megrongálja, restaurálásuk 1940-ben kezdődött meg, 1959-re fejeződött be.  (forrás: Radocsay Dénes: Faliképek a középkori Magyarországon, Corvina kiadó)

A diadalív fölött az utolsó ítélet jelenete látható ....

... a kép jobb oldalán lévő szörny épp a pokolba jutott lelkeket nyeli el. 

Az északi falon Jézus életéből vett jelenetek, valamint a Szent László legenda jeleneti láthatóak. az 1400-as évek elején készülhetett.  Középen a  Krisztust a keresztfán ábrázoló freskó egy alsóbb rétegen került napvilágra, az 1300-as évek elején festhették. 

Engem mindig lenyűgöznek a templomok díszítéseinek  magyarázatai. Ilyenkor, minhta egy új világ nyílna meg számomra. Álljon itt tehát ennek a freskónak a magyarázat a Szepességi Baráti Kör írása alapján: 
Élet fája: a középpontban a megfeszített Krisztus az élet fáján, két részre osztja a kompozíciót: az Ószövetség történelmére  és az Újszövetség történelmére.
A jobb oldalon áll Ádám és Éva. A figurák nagysága érezteti, milyen nagyra tartotta az Isten az eredendő bűn elkövetése előtt és után az embert, mert az egyik oldalon van a Paradicsomi kísértés, a másik oldalon a Paradicsomból való kiűzés.
Az angyal, a Paradicsom  kapujának őrzője vigyáz, hogy ne jussanak az élet fájához, hogy a bűnük ne hasson örökké.
Az Ószövetséget a Sinagóga jelképezi, szamáron ülő női alak,  aki magán az Ószövetség szimbólumait viseli.
Az Újszövetséget az Eklézsia királyi alakja jelképezi, az egyház, egy tetramorfon ül, ez a négy Evangélistát jelképezi.
A két alak kezében harci zászló, ami a jó és a rossz egymásközti harcát  jelképezi.
A Sinagoga zászlórúdja eltört, az Eklézsia rúdja ép, ez a harci készséget jelképezi,  kereszttel van díszítve, ami Jézus győzelmét a rossz és az örök halál felett, vele együtt mi is legyőzhetjük a rosszat.
A győzelemhez szellemi erőt nyújt nekünk az Eukarisztiával.
Eklézsia a kezében kelyhet tart, ez az Újszövetségben a bűnbocsánat szimbóluma.
A kereszten nem tipikus felirat van, „ADAM“ Szt. Pál apostol szavai: „Amit az első Ádám az engedetlenségével elrontott a Paradicsomban, azt a második Ádám, Jézus Krisztus a kereszten megbűnhődte és harmadnapra feltámadt".
Az Isten áldó keze mellett, a felirat felett, áldását adja az alázatosoknak, békességet és megbocsájtást ad, (amit a világiak nem tudnak nyújtani) és ez az emberi nem boldogsága. 
Jézus Krisztus elfordítja fejét Sinagógától, az Egyház felé fordítja, ami azt jelenti, hogy ő általa jut az Úrtól a Szentlélek az Egyházhoz, mint ahogy ezt a főoltáron levő dombormű ábrázolja.

A Szentháromság ábrázolása. 

A  Szent László legendát is megörökítették a freskókon: A kunok üldözése, Szent László és a kun vadala, a kun lefejezése, Szent László pihenése. 

Keresztrefeszítést ábrázoló freskója a 13. századból származik, ez a templom legrégebbi freskója.


Ezekre az alakokra semmiféle magyarázatot nem találtam, nem tűnnek középkori ábrázolásnak, bár lehet, hogy ezek az elkárhozott lelkek. 


A mérnök tesóm ötlete volt, hogy feljussunk a templom kupolájába is, ehhez a Google translate segítségével fordítottuk le a kérést, és mutogattuk a jegyszedő kislánynak, aki végül kulcs hiányában nem tudott felvinni minket oda.  

A templomkertben található temetőnek ijesztő hangulatot kölcsönöznek a fekete márványba vésett arcképek. Olyan, mintha a sírból kikelt szellemek lebegnének ott. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése