2015. szeptember 20., vasárnap

Őszi kikerics

Tavaly találtam még néhány tő őszi kikericset a Beliczay-szigeten, gondoltam idén is meglátogatom őket, hátha többen lettek. De a réten nyomát sem találtam. Köszönhető ez annak, hogy a régi láprétet felszántották, nyárfákat telepítettek szép rendezett sorokban. Ezért a korábban ott nyíló mocsári nősziromból sem találtam ott idén, sőt réti iszalagból is csak egyetlen tövet, ez a kis kedves lila virág pedig teljesen eltűnt a rétről. Bánatosan sétáltam tovább, majd  a gát felé vettem az irányt. A gátoldalban rengeteg lila virágot vettem észre a lekaszált fű között! Örömmel állapítottam meg, hogy ez bizony kikerics, és fotózni kezdtem őket. És ekkor vettem észre, hogy nagy részüket a fűvel együtt lekaszálták, már csak a hajnali harmat miatt tűnnek élőnek. :(
Íme az a néhány, amit nem ért el a kasza:


Pár hét múlva, mikor már összegyűjtötték a füvet, gyönyörű virágzó rétet találtam:
Őszi kikerics egyedfejlődése figyelmet érdemel: zöld levelei és köztük megbúvó toktermései a nyár második felében elszáradnak.
Tavasszal robosztus, több, mint 20 cm-es erős leveleket hoz:

A levelek által termelt, a hagymában raktározott tartalék tápanyag felhasználásával kora ősszel jelennek meg virágai.
A növény érett magja kolhicin nevű alkaloidot (colchici semen) és sok zsírosolajat tartalmaz. Veszélyessége miatt (sejtosztódást gátló erős méreg) mára gyógyászati jelentősége csökkent, de heveny köszvényes rohamban ma is alkalmazzák. A kivonatból előállított kolhicint növénytermesztésben (sejtméret-növelő hatása miatt) tömegnövelőként ill. nemesítéshez (mutagén hatása miatt) fajtaváltozatok előállítására használják.
Szél fútta réten:
Magyar népies nevei: őszike, krókusz, csicsiskoma, ebvirág, fejes v. törpe zászpa, gólyavirág, guzsalyvirág, guzsalyülő virág, kék kükörics, kivisics, kükercz, kükörtyén, őszike, pücsök-koma, vetővirág, zászpa kikerics.

1 megjegyzés:

  1. Ugyan ezt tapasztaltam egy lápréten. Ott a kornistárnicsokat, szibériai nőszirmokat kosborokat kaszálták le és szántották be két évvel ezelőtt. Majdnem sírtam a szomorúságtól, hogy ezeket a gyönyörűségeket tönkre tették. Szerencsére ez nem ártott nekik, mert az idén is sok-sok virágzott mindegyikből. Tettem fel fotókat kosborokról, nőszirmokról és tárnicsokról amik az idén virágoztak. Nem értek ehhez, de a természet úgy látszik mindent megold.

    VálaszTörlés