2013. március 26., kedd

A Jági tanösvény

Hallottál már a Jági-tóról? A Budai-hegység turistatérképén a Pilisszentivánhoz közeli tó mellett nem találunk nevet, és a szomszédos Jági-rét is Vadász-rét néven szerepel. A név a német Jager (vadász) szóból ered, mely a helyiek számára egyáltalán nem idegen, lévén a környéken több sváb település is található.
Innen kapta a mintegy 3 km hosszú tanösvény is a nevét. A Szénások Európai Diplomás területén helyezkedik el. A tanösvényről további információkat ezen az oldalon találhatunk.Érdemes a tanösvényt a kifejezetten az erre a célra készült ismertető füzettel a kezünkben bejárni.

Az út a pilisszentiváni sportpálya mellől indul, és bár 2 órás körútnak írja az ismertető, és fényképezőgépemmel a tizedét sem tudtam bejárni ennyi idő alatt, épphogy az elején levő tóig jutottam, amikoris rám esteledett. Elvarázsolt ez a táj, pedig az időjárás igencsak zord volt március közepéhez mérten.
Rögtön az út elején kellemes, lankás vonulatokon sarjadt ki az új zöld fű, különös kontrasztot alkotva a még itt-ott foltokban megmaradó hókupacokkal.
A lombtalan fák bepillantást engedtek az erdőbe, és látszott, hogy nyáron ezeken a fákon mennyi lián kapaszkodik igazi dzsungelhangulatot kölcsönözve a tájnak.
 


Tovább sétálva eljutottam a Jági-tóhoz. Vékony, csaknem teljesen összefüggő jégréteg borította, a látvány festői:

A tó vízszintje igencsak alacsony volt, az elszáradt vízi moszat szakálla bágyadtan csüngött a tóba hajló ágakon és gyökereken.




A tavat nádas, vagy gyékényes (?) vastag szára veszik körül.


 A tó mögött egy további tóra bukkantam, melybe mohos faágak fagytak bele.


A tavacskába jobb időben kis patak csörgedezik, melynek medrében vízinövények élnek nyaranta. Most egész elképesztő látványt nyújtott a patakmeder, mintha valaki kiteregette volna a hajszalagjait:


A meder egy következő tavacskához vezetett, melynek felszínére a szél ráfújta az elszáradt faleveleket, különös keverékét hozva létre így az ősz-tél-tavasz kombinációnak.


Sajnos csak eddig jutottam, mert rám esteledett, 3 óra alatt sikerült ezt az alig 500 méteres távolságot bejárnom, mely elkápráztatott kincseivel.
Hazafelé az első kis tónál még egy utolsó pillantást vetettem a stégről a tóra, és arra gondoltam, igazán szép lehet mindez jó időben is, naplementében.


2 megjegyzés:

  1. Tetszenek a beszámolóid! Honnan szúrod ki ezeket a helyeket?:)
    Ide is el fogok menni, de csak akkor, ha már jobb idő lesz...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a kedves szavakat. Többnyire véletlenül. Ide pl. a testvérem vitt el a télen. Teljesen be volt fagyva a tó, kicsit csúszkáltunk is rajta, aztán kiderült, hogy a felnőtteket nem bírja el a jég, csak a gyerekeket. Én teljesen el voltam ragadtatva a helytől, de akkor nem volt lehetőségem fotózni.
      A Beliczay-szigetet pedig úgy találtam tavaly, hogy tőzikét szerettem volna fotózni, és megnéztem az interneten, mit ír, hol lehet olyat találni. Ezt a helyet dobta, ami a közelben volt. Tőzike nincs, csak csillagvirág tenger.

      Törlés