2024. április 8., hétfő

Alsó-Cuha-szurdok

Bakonyszentlászlóról indulva a Cuha-völgye felé igyekezetünk. A Cuha-patak felső szakaszát már bejártam egyszer, szép, szép, de közepesen vadregényes a patak mellett kanyargó autónyi széles murvás út miatt. Az alsó szakaszról talált képek alapján azonban nagy reményekkel vágtunk neki az útnak.

Először a sárga kereszt, majd a piros kereszt jelzésen haladtunkaz Ördög-rét felé, Fenyfői Ősfenyves szélén, vörös törzsű fenyők között.

Az Ördög-rétnél rögtön el is határoztuk, hogy ide vissza kell jönni sátorral is. Nagyon szép és békés rét, remek sátorhellyel, tűzrakó hellyel, patakkal, a közelben pedig ott a látványos, izgalmas, vadregényes szurdok, két szélén rögtön két barlanggal is. A Remete-barlangot ki is hagytuk, több, mint 20 kilométeres út állt előttünk, és ez a képződmény nem volt betervezve az útba. Kicsit vonakodtam, kihagyni, végül az észérvek meggyőztek.
Kárpótolt azonban a szurdok látványa, mely alig pár lépésnyire kezdődött a barlanghoz vezető elágazástól.

Az Alsó Cuha-völgy igazi érintetlen romantikus vadregény.

A patakon sok helyen átkeltünk. Nem mindig sikerült száraz lábbal abszolválni!

A szurdok közepén található a Zsivány-barlang. A képen a bal felső sarokban tátong a bejárata.

A látvány a barlangtól visszafelé.

Zsivány-barlang tágas, de nem mély kőfülke, tetején nyílással. Alja kifelé lejt. A barlang szájából leginkább a szemközti sziklákra és fákra látunk.

A barlangot ez a Kőpofa vigyázza. Igaz, hogy csak fél szemmel lát de azért nagyon éber!

A barlang falain mutatkozó kiszáradt, idős cseppkőlefolyások az egykori nagyobb barlnag emlékei.

Néhol 3-4 méter széles kis tóvá szélesedig a víz.

Barátságos kis zúgók csobognak a sziklák között.

Rengeteg kidőlt fa fekszik a szurdokban keresztben

Pár száz méter után eltűnnek a magas sziklafalak, elcsendesedik a táj, kitágul a tér. Még utoljára egy kisebb zuhataggal búcsúzunk a szurdoktól.

Elcsendesedik a szurdok, kitágul a tér, nincsenek össze-vissza bedőlt fák.

A már csendesebben folyó Cuha-patak.

A Cuha felső szakasza felé vezetű út rétek mellett halad.

Virágok a Cuha mentén

Hatalmas előnye az Alsó-Cuha-szurdoknak, hogy egy lélekkel sem találkoztunk itt ezen a szép verőfényes, meleg tavaszi napon. Nem úgy, mint a Felső-Cuha-szurdokban, amit innen kb félórás sétával értünk el.