2024. április 2., kedd

Dráva ártéri erdő

Kockásliliomot szerettem volna fotózni, így találtam rá a Matty menti ártéri erdőre. Állítólag egész nagy kotuliliom populáció leledzik valahol a fák között, pontos helyét azonban nem sikerült megtalálnom. Estefelé, mikorrra már az egész erdőt keresztül-kasul bejártam, mondta egy hölgy, hogy "hiszen arra van a tanösvény, és azon kellett volna végigmenni!" - nos ez alapján már sejtem, merre lehet, de jelzem, hogy semmiféle táblát nem találtam, ami tanösvényre utalt volna. Pedig van, a nő szerint a gátról jól látható. No, én nem a gáton mentem, az tény, igaz kétszer is átkeltem rajta, elvileg pont ott, ahol a Kormorán tanösvénynek lennie kell.

Úgy látszik, ez egy ilyen év: virágokat keresek, amiket nem találok meg, ugyanakkor csodálatosan szép élőhelyeket fedezhetk fel magamnak. Jólesett a séta a Dráva ártéri erdejében, nem győztem betelni a sokféle vegetációval, a hatalmas füzek és nyárfák rengetegével. A tájékoztató tábla szerint  van itt fehér fűz, fekete nyár, fehér nyár, szürke nyár, vénic szil, a magasabb részeken kocsányos tölgy, magas kőris. 

Továbbá a Dráva menti fák között nagy kolóniákban fészkel a kormorán. 

"A Dráva-menti területek erdősültsége a honfoglalás idején még 60-80 %-os lehetett, később ez fokozatosan csökkent. A kiirtott erdők nyomán mocsárrétek alakultak, melyeket kaszálással és/vagy legeltetéssel hasznosítottak. Az itt élő népek ősi foglalkozása volt az állattartás. A puhafás ártéri erdők a teknővájók és kosárfonók számára, a keményfás erdők építéshez, hamuzsírfőzéshez kínáltak alapanyagot. Jelentős kereskedelmi cikk volt a cserzőgubacs, melyet tonnaszám exportáltak." - írja a Barcs honlapja a Duna-Dráva Nemzeti Parkról. nyár

Sétáltam a Dráva szabályozott partja mellett, és gyönyörködtem a liánokkal átszőtt 100 éves  fák látványában. De bolyongtam a mocsarasabb, vizesebb területeken is, ahol salátaboglárkával,  mocsári gólyahírrel és réti kakukktorma mezőkkel találkoztam. 

A szárazabb területeken szép számban nyíltak a keltikék, bogláros szellőrózsák. Sok helyen bontogatta szirmait a macskagyökér is. 


Mocsarasabb erdőrész

A fákról karvastagságú liánok tekerednek.

Mocsári gólyahír

Réti kakukktorma

Sárga virágok: mocsári gólyahír, bogláros szellőrózsa, salátaboglárka
 


A part mentén zsurló és parti sás tenyészik. 

 



Gordisai-csatorna befolyása a Drávába

Ez a kis virág mindenhol megél? 


Hihetetlen az ártéri élettér! Mint egy hatalmas kesze-kusza szövedék, a fákról karvastagságú liánok lógnak, minden mindennel összeér. 



Az érintetlen erdősávokat időnként telepített fasorok váltották fel. Itt világosabb volt az erdő alja, a fák rendezett sávokban mentén sorakoztak. 



Itt találkoztam a bicajosok által oly rettegett süntökkel. Most nagyon ártalmatlanul néz ki, de sok defekt okozója.


A part mentén vezető út olyan, mintha egy ligetben sétálnánk. 

Villányi-hegység látványa a gátról. 



Orvosi macskagyökér, kedveli a jó vízellátottságú helyeket. 
 

Pettyegetett tüdőfű levele - engem lenyűzögött, még sose láttam ilyen erőteljesen pettyesnek. 


Végül egy ilyen élőhelyen rábukkantam a kockásliliom néhány példányára. 

 



Következett az erdő legszebb része, egy mélyebben ülő láposabb területen hatalmas fekete nyarak nőttek. Most épp a legmélyebb részen sem volt víz, de az látszott, hogy sokszor elöntheti a víz a lapályt. 




Rámsötétedett, nehéz szívvel hagytam ott az erdőt, csodás bolyongás volt a fák között!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése