2024. április 1., hétfő

Kirándulás Bánd körül a Szentgáli Tiszafásban

Kirándulásunkat Bándról, Essegvár alatti parkolóból indítottuk. Felkapaszkodtunk a várhoz, felmásztunk a vártoronyba, ahonnan számottevő kilátás nem mutatkozott, lévén a falak ott is a legtöbb helyen homlokig értek, így csak falra mászva lehetett bármit is látni az alant elterülő tájból.

Essegvár

A torony alatti fennsíkról azonban így is messze elehett látni.

Bándi panoráma

Innen visszatértünk a falu szélére, ahonnan jól kitáblázott úton tartottunk a tiszafás felé. A Cinca-patakot elérve a víz hűlt helye mellett haladtunk, mellettünk az elkerített hegyoldalon a tiszafás. Az erdőt legfőképp a nagyvadaktól óvják a kerítéssel, 3 helyen kis kapunk keresztül lehet bejutni a területre. Természetvédelmi terület,  nem csak természetvédelmi és kultúrtörténeti szempontból érdekes, hanem jégkorszaki maradványnövény, génrezerváció, vegetáció- és evolúciótörténeti szempontból is kiemelkedő jelentőségű. Erről külön bejegyzést is írtam.
Kezdetben a Séd-patak mentén sétáltunk, megkerültük az erdőt és a nyugati oldalán kapaszkodtunk fel, és a nyugati kapun léptünk be az erdő területére. Ez azért is volt jó választás, mert így teljes szélességében bejárhattuk a területet. Nagyon hangulatos kis ösvény vezet át a tiszafáson. Kezdetben főleg bükkerdőben haladtunk, mindenfelé színes tavaszi virágok, kankalinon és keltikék nyíltak.
Felkapaszkodtunk Tóni bácsi kunyhójához, ahonnan nyílt némi kilátás a virágba boruló tájra.

Kilátás Tóni bácsi kunyhójától.

Visszaereszkedve a tanösvényre végre megláttuk az első tiszafákat.
A tanösvény hangulatos ösvénye a tiszafák alatt.
Nagyon szép napsütéses kora nyári időnk volt.
Sok helyen tömegesen nőtt a medvehagyma.

A sok bükk és tiszafa között egy félig kidőlt hárs. Megmásztuk.

Az örökzöld tiszafa alatt nem nőnek virágok, ahhoz túl sötét az erdő alja.

A keleti kapun elhagytuk a tiszafa erdőt, és a Miklós Pál-hegy csúcsa felé vettük az irányt. Itt fogyasztottuk el húsvéti  sonka, tojás, medvehagyma ebédünket, saját sütésű kenyereink társaságában.

Egyesek szerint a kilátók nem izgalmasak, én azonban nem osztottam ezt a véleményt, felmásztam a  meglepően sok lépcsőn. Ilyen remek panoráma fogadott. Igaz, északkeleti irányban rettenetesen ronda sárga gyárépület éktelenkedett, ezért inkább egyéb irányokba nézegettünk.

Ezek után a piros jelzésen lefelé vettük az irányt.

A Séd-patak mentén egykoron több malom is állt, ez a rom szabadon látogatható.
A rom melletti kis tisztáson napoztunk és beszélgettünk egy jót, majd az autó felé vettük az irányt.
Végül legurultunk a Balatonhoz, hogy megnézzük a naplementét, mely most ilyen szaharai porlepte sötétségben telt.