2021. augusztus 20., péntek

Tokajtól Poroszlóig a falvakon át - 2. rész

Visszafelé vezető utunkat kényelmesebbre terveztem. Úgy éreztem, bőven elég, ha két nap alatt kellemes tempóban, minden látnivalót kiélvezve tekerünk visszafelé. A Tiszaújvárosi pizzéria tulajdonos ajánlása szerint Polgárban remek a kemping és van egy kis tó is fürdési lehetőséggel, úgyhogy ide terveztem az első éjszakázó helyet. (kb. 45 km).

De addig is sorba jártuk a falvakat, és ami megtetszett, azt tüzetesebben is megszemléltük.

Az ilyen csodás, nádtetős parasztházak már csak mutatóban vannak a falvakban. Többnyire tájházként működnek. (Ároktő)

A tiszai falvakban három dolog tűnik fel: a falu szélén álló igancsak düledező, se ajtaja, se ablaka házak. A falu főterének és templomának  rendezettsége, és az emberek nyitottsága, közvetlensége. Bármerre mentünk, mindenhol barátságosan köszöntek, érdeklődtek, hogy mi járatban vagyunk, sokan megosztottak egy-egy részletet az életükből, és szívesen válaszoltak bármilyen kérdésünkre.

Tiszaladány református templom. Műemlék, feltehetően a XIV. században épült.

Tiszatardosi utcakép.

Tiszatardos régi temetője

Ebbe a házba két tündéri kislány kerekezett be. Követtük őket az úton, olyan szabályszerűen közlekedtek, ahogy az a Nagy Könyvben meg van írva: út szélén haladtak, jeleztek a kezükkel, ha kanyarodni akartak, figyeltek a forgalomra. Vajon meddig fog még állni a házuk?

Műemlék épület Tiszalökön.

Átérve a komppal, a Kenyérgyári holtágnál most alig volt néhány horgász. A tóparton azonban karnyújtásnyira lépdeltek a gólyák és a szürke gémek.

Sétáltunk is egyet a víz körül.

Sajtműhelyként hirdették az épületet egy Tiszalökre vezető út ment táblán, így találtunk rá. Úgy tűnt zárva van, de végül az ütött-kopott kapu mögött találtunk egy nénikét, aki elmondta, hogy csak a közért árulja a sajtukat.

A Tiszalöki vízierőmű három részből áll: duzzasztómű, zsilip és erőmű. A Tisza szabályozásának terveit tartalmazó Vásárhelyi terv alapján az 1860-as években a létesítmény egy duzzasztómű lett volna csupán, mely a folyó vízgazdálkodásában és az Alföld mezőgazdasági vízellátásában kapott volna szerepet. Azonban a a második világháború után felmerült a gondolat, hogy villamos energia termeléséra alkalmas vízierőművet is létesítsenek a  zsilip és a duzzasztógát mellé.

A szobor Vilt Tibor szobrászművész alkotása, kezében a villámot tart talán. A népnyelv Zsuzsi szoborként tartja számon és a pletykák szerint egy öngyilkos szerelmes asszonynak állít emléket.

A Tiszalöki Vízerőmű első blokkját 1956. szeptember 22-én kapcsolták először az országos villamos hálózatra.

Egy igen eredeti díszítésű lakóház Tiszadedén.

Tiszadede református temploma
Parasztház homlokzata, Tiszadede

Az elmaradhatatlan kocsma. Ez itt épp Ároktő-n áll.

El sem tudom képzelni, hogy ezen vályogház falát hogy cserélik ki ytongra...

A sort mégiscsak egy tiszabábolnai nádtetős, lakóházként funkcionáló épülettel zárom.

Tiszadobon szerettük volna megnézni a csodás Andrássy-kastélyt, de sajna felújítás miatt  zárva volt. Ugyanígy jártunk a polgári kemping és fürdővel. Így aztán kénytelenek voltunk egyéb szálláshely után nézni, újra szabad vizes pancsolási lehetőség nélkül.

Beszámolók az út további részeiről: