2022. június 15., szerda

Két (illetve hat ) keréken a Tokajhegyalja falvai között

Hajnal a Szent Teréz kápolnánál

Még alig derengett, amikor traktorzúgásra ébredtem. Nem is tudtam visszaaludni, így sétára indultam a szőlősorok között. Ekkor  találkoztam a harcoló őzekkel, mely  a nap  fénypontja volt és maradt. Igaz, ezt tényleg nehéz felülmúlni!
Kilátás Tarcal felé.

Szőlősorok mindenfelé

Kora hajnalban kezdődik a munka. Később már túl meleg lesz ehhez.

Bodzaültetvények váltják a szőlősöket.

Bodrogkeresztúr építkezései

Reggeli után Bodrogkeresztúr felé vettük az irányt. Megvallom mostanra már nagyon fáradt voltam. Talán a hajnali ébredés miatt, vagy az elmúlt négy nap fárasztott ki, mindenesetre a legkisebb emelkedőt is személyem ellenei sértésnek vettem. Márpedig az út határozottan dimbeken meg dombokon vezetett Olaszliszka felé. Szerencsére a kisebb dimbeket nagyobb lejtők követték, majd persze újabb emelkedők, de aztán mégiscsak megküzdöttem velük, s elértük Bodrogkeresztúrt. Ahol éppen útfelújítási munkálatok folytak. Por és forróság söpört végig a délelőtti széllel a városon. Leparkoltuk a bringákat és gyalog közelítettük meg a templomokat. Épp az első templom zárt ajtaja előtt tibláboltunk, amikor egy néni ajánlkozott, hogy kinyitja nekünk a templomot, és megtekinthetjük teljes frissen felújított pompájában.
Szent Kereszt felmagasztalása templom felújítását idén tavasszal fejezték be. Néhány kép a a felújítás előtti időszakból..

A jelenlegi templom késő gótikus stílusban épült 1481 és 1520 között, de a szentély valószínűleg   már 1220-ben itt álló épület része volt.
A karzat díszítése egy pelikán, mely vérével eteti fiókáit. Ez hagyományosan református jelkép, meglepő egy katolikus templomban, bár az épület a történelem során  két hosszabb időszakban is református gyülekezet miséinek adott otthont.

Komoly leletanyag került elő a templomban. Megtalálták például  Szent Miklós, Szent Katalin és Szent Ambrus alakját a festményeken. Valószínűleg a 15- 16. században készültek.
"Mivel ilyen jó állapotban fennmaradt faliképet nem lehet találni máshol Magyarországon, ezért felbecsülhetetlen műértékkel bír." - írja a Magyar Kurír

Csak ámultunk és bámultunk a csodaszép templomon, de az igazi sokkhatás csak ezután ért minket. Megjegyeztük ugyanis a néninek, hogy milyen nagy felújítás folyik a faluban, hamarosan nagyon megszépül ez a település. Erre fancsali képpel válaszolta, hogy ez bizony a zsidók műve, akik tömegestől árasztják el a falut. Ugyanis egy rabbi költözött a fő utca végére, és egyre többen jönnek hozzá tanácsot kérni. Zeng az istentisztelettől az egész környék. És hát ugye, az Ukrán háborút is az amerikai zsidók robbantották ki, hiszen csak olvasni kell tudni a sorok között, miszerint Zelenszkij  is színész, tehát amerikai.
Ezen eszmefuttatástól köpni nyelni nem tudtunk, és mielőtt teljesen megkérdőjeleződne eddigi világképünk, olajra léptünk, és sétáltunk inkább egyet a városka utcáin.

Bodrogkersztúr tényleg nagyon szép, talán a legszebb település azok közül, amit a négy napban láttunk.

Számtalan új építésű, vagy frissen felújított háza van, és  a felső utcák végéről remek panoráma nyílik a Bodrog felé.

Felújított pincesor várja a látogatókat.

A Bodrog most éppen békés vize.

Az ominózus felújításra váró zsinagóga.

Olaszliszka - a soknemzetiségű település

A település nevének második fele mogyorót jelent szláv nyelven, mivel egykoron rengeteg mogyorócserje volt található a környéken.
A tatárjárás után IV. Béla olaszokat telepített ide, akik magukkal hozták a velencei tartomány jellegzetes szőlőfajtáit, szőlőkultúrájukat is.
Az 1500-as években szép számmal érkeztek ide zsidó népesség, fellendítve ezzel a kereskedelmet és a gazdaságot.
Majd a 16. században cigány telepesek érkeztek, zenészként, vályogvetőként, kosárfonóként, bádogosként keresve kenyerüket.
A földesurak birtokaira pedig gyakran telepítettek bolgár, cseh, görög, lengyel és német családokat.
Ilyen sokféle nemzetiségű és vallású nép számára nem csoda, ha a városkában négyféle templom is épült. A római katolikus és a református templom mellett még egy görög katolikus temploma is van a városnak, valamint egy zsinagóga megmaradó néhány fala,  mely épület egykoron 500 fő befogadására volt alkalmas.

Sokat töprengtem, hogy ez egy bástya, amit templommá alakítottak? Aztán a település honlapjáról kiderült az igazság: A torony eredetileg valóban katonai őrtoronyként szolgált, melyhez 1320-ban gótikus stílusban építették hozzá a római katolikus templomot. A torony kezdetben sisakos volt, de 1830-ban a tetőt a vihar ledöntötte, helyére a ma látható eklektikus stílusú csonka tornyot emelték.

Református templom tornya árnyékában szívesen gubbasztanak a galambok. A templom az 1700-as évek végén épült közadakozásból.

Az én falum Public Art projekt.

Bodrogkisfalud

A neoromán stílusú templomot Szent Anna tiszteletére szentelték 1930-ban.

Megérdemelt pihenő

Innen már csak alig fél órára voltunk Tokajtól, ahol is pár perccel késtük le a vonatot. De sebaj, nagyon jól esett két nagy pohár fröccs és egy kis árnyékban ücsörgés. Melynek az lett a következménye, hogy kis híján a következő menetrendszerinti járatot is lekéstük, utolsó pillanatban pattantunk nyeregbe, s a hirtelen mozdulattól és a rám zúdúló forróságtól az ártatlannak tűnő két fröccs a fejembe szállt, és bár erősen imbolyogva, de mégis sikerült felszállni a hazafelé tartó vonatra.