2022. június 29., szerda

Éjszakai világító felhők?

Csúcséjszakázásunk (igen, így egybeírva, hisz ez már fogalommá lett) naplemente utáni tábortűz mellett ülős részénél lettem figyelmes arra, hogy az égbolt nagyon különös kék színt öltött, és a hegyek felett vakítóan fehér bárányfelhők csücsülnek. 

Nem csalás, nem ámítás, nem Photoshop, tényleg ilyen lehetetlen színe volt az égnek. Mint írtam, a nap már lement, azt is végig gyönyörködtük, a hegy sötétbe borult. Vártuk a csillagokat, de azok nem méltóztattak még előbújni, mert az ég viszonylag világos volt. A felhők nem szürkén, hanem világító fehéren jelentek meg a sötét erdő fölött. 


Furcsának találtam, és most sem tudom a magyarázatot, de beugrott az Időkép alkalmazás egy posztja, melyet a napokban olvastam a világító felhőkről. 
Idehaza aztán kicsit utána olvastam a csillagaszat.hu oldalon. Összefoglalva: 
A világító felhők a 50-65 fokos szélességi körhöz tartozó területeken jelennek meg, jellemzően június-augusztusban, alkonyat után 30-60 perccel. A jelenség a mezoszféra határán, 85km-es magasságban alakul ki, amikor a Nap 6-16 fokkal a látóhatár alá kerül. 
Nos a képen látható felhők megjelenése teljesen megegyezik az előző leírásban szereplő körülményekkel, csupán a formájuk nem olyan, mint amilyeneknek a csillagászat oldal szerint lenniük kellene. Az NLC felhők mindig fátyolos szerkezetűek - tudtam meg - apró jégkristályokból állnak, amelyek az elégő meteoritok anyagából vannak, de akár űrhajók gázaiból is lehetnek. 

Nagyon érdekesnek találtam a jelenséget, de bele kell nyugodnom abba, hogy ezek a felhők csupán azért fehérek, mert a nap még elérhető kevéske fényét visszaverték. 


Aztán rájöttem, hogy már fotóztam éjszakai világító felhőket, csak nem tudtam, hogy azt fotózok! Az alábbi kép 2 éve készült, igaz, szeptember elején. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése