2023. április 19., szerda

Szuadó-völgyön át a Zsongorkőig

Szuadó-völgy

Orfű közeléből a 6604-es út mellől  indul a kék kereszt jelzésű túristaút az Orfűi-patak meredek völgyoldalában. Az éjszakai esőzések miatt persze csúszott, egyensúlyozgattunk, csúszkáltunk, de leginkább gyönyörködtünk a már-már dzsungelszerű erdőben.
Hihetetlen volt ez a buja zöld kora tavasszal!

A Laci-forrásnál vizet vettünk magunkhoz, és felkapaszkodtunk a meredélyen a zöld jelzés felé. A medvehagyma szőnyeget egyre több helyen szakította meg a szúrós csodabogyó sötét bokra.

Jakab-hegy

A zöld jelzés felvezet a Jakab-hegyre, ahol piknikeztünk a Pálos kolostor romjainál. Itt a medvehagyma közé egyre több helyen keveredett keltike.
A kolostor mögött bájos kis tó bújik  meg.
A tó melletti mocsár impozáns védőőre ez a fűz.
Piros bogarak. Nem sikerült beazonosítani, melyik is lehet: talán liliombogár, skarlátbogár, vagy valami egészen más.
A tavak mellett álló egykori vadászházból kialakított templomot most szuper táborhellyé építették át. Benne két szinten is fapriccsek vannak kialakítva. Igazán remek lehet ilyen szép környezetben éjszakázni.

Zsongorkő

(Zsongor-kő, vagy Zsongorkő ? - helyesírás tekintetében erősen megoszlanak a vélemények. A térképem kötőjellel írja, de a hivatalos oldalak egybe írják... A helyesírás ellenőrző teljesen tanácstalan! Azt gondolom a hely neve nem Zsongor, hanem Zsongorkő, ezrét én egybe írnám))
A Kolostortól a kék jelzésen jutottunk el a Zsongorkőhöz és a Remete-barlanghoz.
A sziklák alól feketéllő üreg alig tűnik barlangnak, a bejáratot egy kőtömb zárja el, ami a közelben álló tájékoztató tábla szerint egy esőzés következtében a közelmúltban csúszott le a barlang elé. Állítólag egykoron remeték lakták.  A különlegessége, hogy homokkőben alakult ki, ami nagyon ritka jelenség.

A barlangtól a Zsongorkő felé vettük az irányt. Amint kijutottunk a fák között, meglepetten kiáltottunk fel. Láttam én már fotókat a Zsongorkő panorámájáról, mégis AZ az érzés és látvány a képeken nem visszaadható. Olyan, mintha egy repülővel  ereszkednél a táj fölé. Váratlanul tárul a fák mögül a szemed elé a látvány, s bár a sziklalépcső nem függőleges, de nagyon meredek, mégis húz a mély, azt se tudod hova nézz, egyszerre fogod be az egész látószöget, aztán elmerülsz a részletekben. A kőlépcsők egyenesen a kovácsoltvas kilátóponthoz vonzzák a tekintetet, majd onnan vezetik az alant elterülő  falvakra és zöldülő földekre. Ez sokkal inkább mélységet ad a tájnak, mint ha csak úgy kinéznénk egy repülő ablakából. Egész más lesz a térérzet azáltal, hogy az előtérben ott vöröslenek a homokkő sziklatömbök.
Tartottam tőle, hogy fotózhatatlan a látvány, akárcsak a Visegrádi-hegység Vörös-kő panorámája, vagy a Mátra Sár-hegyének látképe, de szerintem ez elég jól mutat.

A Zsongorkő sziklái tengeri eredetű vörös "jakabhegyi homokkőből" állnak, kb. 200 millió évesek.
A visszafelé vezető utat  vörös homokkőbe vájták. Gondolom traktorok is kényelmesen elférnek rajta.  Itt még nem volt sáros, azonban az utolsó 2 kilométer alatt bokáig süppedtünk a teherautók kereke szántotta  sáros, vizes mélyedésekben.
Ha nem medvehagyma, akkor illatos hunyor és kutyatej szegélyezte az utat.

Meglehetősen elfáradtam ebben a szép, és szerencsésen esőmentes két napban, örültem, hogy végre újra autóban ülünk,  s fájó talpaimnak csak a gázpedált kell nyomniuk hazáig.