2019. december 1., vasárnap

Barlangok a Remeteszőlőstől Nagykovácsiig

A térképemen jelzett ösvényen szerettem volna megközelíteni Remete-hegyi kőfülkét, de csalódnom kellett. A jelzett ösvény sem volt igazán útnak nevezhető, ami a kisebbik probléma. A nagyobb baj az volt, hogy nem vezetett el a bejárathoz, csak a barlang fölé. Így aztán többszöri próbálkozás után alulról közelítettem meg, az általam már ismert úton. 

A Remete-hegy és környékén több barlang is található, melyek közül néhányban már jártam, most azonban egyetlen túrára szerettem volna felfűzni őket. Remeteszőlős önkormányzat előtt parkoltam le az autót és a szurdok bejáratát elhagyva hamarosan átkeltem az ördög árkon a kék jelzésen. Az volt a tervem, hogy a Remete-hegyi kőfülke feletti kilátóteraszról leereszkedem a barlang bejáratáig. A térképem jelzett oda egy kis ösvényt, de csalódnom kellett. meredek hegyoldalon kapaszkodtam lefelé és felfelé, mindkét oldaláról megközelítettem a bejárat felső peremét, de a mégsem jutottam így le a barlanghoz. Nem volt mit tenni, leereszkedtem a völgybe, és alulról, úttalan-utakon értem el végül a célomat.
Remete-hegyi kőfülke - hatalmas bejárata óriási belső teret sejtet, valójában azonban csupán egy rövid szűk kis üregben végződik a hatalmas, messziről is jól látható,  ásító bejárat. A szurdok kialakulását a gyors kiemelkedések és a viszonylag rövid nyugalmi szakaszok jellemezték, ezért nagyobb üregek nem tudtak kialakulni, a környék barlangjai rövidek.  Több mint 5000 (70 féle) ősi állat csontjait találták meg a barlangban.

Innen a szurdok felé vettem az irányt újra, de nem ereszkedtem le egészen a völgybe, hanem hamarosan ráleltem arra az ösvényre, amely a remete-barlanghoz vezetett.
Remete-barlang:  A szurdokon végigvezető tanösvényről is észrevehető, egy rövid meredek emelkedővel könnyen megközelíthető. Hatalmas belső csarnokba érkezünk, ahol nyáron is 15 fok körül van a a hőmérséklet. A kőkorszaktól kezdve laktak itt emberek, II.József uralkodása idején pálos remete élt itt, róla nevezték el a barlangot és a hegyet is.
A barlangból barlangi medve, szarvas, ősbivaly és ősorszarvú csontmaradványa került elő.

A barlang bal oldalán kapaszkodtam felfelé, innen értem el a hegygerincet, ahol jobbra kanyarodva kényelmes erdei ösvény vezet a Hétlyuk zsomboly felé. Itt újfent a GPS térképemre bíztam magam, és hamarosan rátaláltam a barlangra, melynek legalább hét kürtője tekintget az ég felé.
Hétlyuk-zsomboly

Hétlyuk-zsomboly belülről

Miután bejártam a barlang általam kényelmesen bejárhatónak ítélt üregeit, visszamásztam a  gerincre, és egy kicsit tovább haladva, majd lefelé ereszkedve egy újabb barlangkürtőt találtam. 
Visszamászva újra a magasba visszafelé haladtam az ösvényen, amíg újra elértem a kék jelzést. Itt megcsodáltam a  panorámát, és Nagykovácsi/Zsíros-hegy felé vettem az irányt.
A térképem által jelzett zsomboly persze megint ritkán járt ösvényeken volt csak megközelíthető, fák között hajlongtam mire elértem a barlang bejáratát. Miután körbejártam, rátértem az ösvényre, mely az Öcsi-barlanghoz vezetett.
Zsomboly
Az barlang sajnos számomra ennél jobban nem tűnt megközelíthetőnek, sáros, csúszós, szinte függőleges falak vették körül, féltem, kötél híján nem fogok tudni visszamászni.
Öcsi-barlang: Hévizes eredetű, kb. 10 m átmérőjű gömbfülke beomlása miatt létrejött szakadékból nyílik. A bejárat közelében jól megfigyelhetőek a a gömbfülkék.
Ezután kereszteztem a kék jelzésű turistautat és átvágva az erdőn megkerestem a a térképem által jelzett kilátópontot, majd a sárga jelzés vettem az irányt. Elhaladva a kőfejtő mellett, hamarosan elértem a Solymári-barlangot.
Solymári-ördöglyuk: A barlangban vezetett túrákon lehet részt venni, igazi csúszós-mászós kalandtúra, túravezetővel és barlangászfelszereléssel. 
Kilátás a barlang bejáratától



Solymári- Ördöglyuk másik bejárata az előzőtől kb 70-100 méterre egy sziklaképződmény lábánál. 
Visszatérve a főútra megkerestem a kék jelzést, és alig másfél óra alatt, alaposan elfáradva, visszatértem kiindulási pontomra.
A túra nem hosszú, alig 10-12 km, de a sok keresgélés miatt jelentős (több, mint 500 m) szintkülönbséget kellett legyőznöm, így jólesett végül megpihenni.

1 megjegyzés:

  1. Halló lát valaki? Öcsiben voltam nagyon jó barlang de védeni kell a hülyéktől és a szemetelőktől mert nagyon nagy érték, szűk nagyon és veszélyes, de meseszép. írj ha megkaptad nehezanevemleirni@gmail.com ra képekért

    VálaszTörlés