2019. december 12., csütörtök

Ingókövek nyomában Sukoró körül

A pákozdi ingóköveknél számtalanszor jártam már, de  Sukorónál mindig elakadtam a faluban, illetve annak közvetlen környékén. Sukoró ugyanis egy igazi gyöngyszem.
Ahogy beértünk a faluba, most is elkapott az a különleges rajongás, amit első alkalommal éreztem a falu iránt. Rendezett utcák, barátságos házak, nádtetős, fehérre meszelt parasztházak, de még az új építésűeken is érződik a hagyománytisztelet. Talán ettől válik a hely oly különlegesen vonzóvá számomra.
Most is a két templom közelében egy szép nádtetős ház mellett állítottuk le az autót.
A ház teteje fölött egész a Velencei-tóig ellátni napos időben, most a ködből épp csak a fehérre festett és növény motívumokkal díszített nyomós kút világlott elő, amitől a kedvem is rögtön virágosra kerekedett, bármily szottyos volt is az idő.

A sárga kereszt jelzésen a falu határában álló "Gyapjaszsák"-ot szemléltük meg először.  A szinte szabályos kocka formájú gránittömb mellől csodás kilátás nyílna a tóra, így azonban csak annak örültünk, hogy a köd milyen jól kiemeli a szikla formáját. Megpróbáltam felmászni rá, de annyira csúszott a fagyos felszíne, hogy egyenlőre letettem erről a tervemről.
Ezek a különös formájú kövek évmilliókkal ezelőtt a forró vulkáni lávával megmerevedett mélységi magmás kőzetként keletkeztek. A földmozgások és az időjárás következtében a felszínre kerültek, a hűlés során egyenes vonalú repedések keletkeztek rajtuk. Nagyon érdekes, hogy mennyire szabályos kocka, illetve téglatest alakzatok jöttek létre így! A sziklák élei az idők folyamán ugyan  lekerekedtek, mégis jól kivehető az eredeti forma. Ami még különös, hogy sokszor az élükön állnak két másik kő közé ékelődve.
Magmás kőzet, vagy megkövült ősóriás feje?
Innen a falu határában a piros jelzésen haladtunk tovább, barátságos házak között, majd végre beértünk az erdőbe. Több kilátópontot is jelzett a térképem az útvonalon, innen majd napsütésben egyszer még tuti megtekintjük a tájat, most azonban a ködben sejtelmesen előbúvó fákat csodáltuk csupán, és azon bánatoskodtam, miért is melegedett fel az idő ennyire, mennyivel jobb lenne zúzmarás fák közt bolyongani!
 Kárpótolt azonban a ködből előtekergő göcsörtös tölgyek látványa.
 Úgy tűnik siránkozásom meghallgatásra talált, mert ahogy feljebb haladtunk a "hegyen" azt vettük észre, hogy fehér ruhába öltöztek a gallyak.
Minél feljebb mentünk, annál fehérebb lett a táj.
Egy útelágazásnál rátértünk a sárga, illetve a piros háromszög jelzésre és gyönyörű zúzmarás fák között folytattuk az utunkat a Likas-kőig. Itt elidőztünk egy darabig, hallgattuk a fákról lepergő zúzmarák halk koppanását majd visszaindultunk az úton, hogy újra rátérjünk a piros jelzésre.
A piros jelzés széles, homokos úton vitt, a dinó lábnyom formájú mélyedésbe  fagyott víz még szürreálisabbá tette a tájat.
Hamarosan elértük az Angelika forrást, s innen megváltozott a táj jellege. A környék bájos romantikája most is magával ragadott, nyáron még hangulatosabb lehet!
Innentől egy békés hangulatú patakmederben ereszkedtünk lefelé, egészen a barlang jelzésig, ahol egy meredek úton kapaszkodtunk felfelé, hogy megtekintsük a föld eme nyílását.
A barlangtól pedig keskeny ösvény vezetett vissza az útra, végén egy váratlanul meredek, csúszós sáros lejtővel.
A Hurka-völgy hangulatos fái és sziklái között értük el a Barlang-kutat, majd a piros háromszög jelzésen már újra a falu felé vettük az irányt. A völgyben már a fákról zúzmara helyett víz csepegett, de az avaron még megmaradt némi hófolt.
 Az utat 50 méterenként sziklacsoportok, ingókövek szegélyezték, egészen Borjú-völgyig.
Tobzódtunk az érdekesebbnél érdekesebb sziklaformációkban, elnézegettem a rajtuk megülő zuzmó és moha díszítést.

A Borjú-völgy végénél elértük a borospincéket, innen már ismerős volt a vidék, hisz a sukorói borospincéket fotóztam már korábban.
Most távolról sétáltunk el előttük és a Szilvás-sor felé kanyarodtunk el, elmentünk a Néprajzi Ház előtt. Az utcában szinte minden ház megőrizte még hagyományos formáját.
A túra hossza 13 km volt, dimbes-dombos úton haladtunk, összesen 665 m szintkülönbséget küzdöttünk le, a legmagasabb ponton  a Likas-kőnél,  323 méteren voltunk. (Már ha hihetünk a  Locus Mapnak, ami azt állítja, hogy többet emelkedtünk, mint amennyit lejtőn mentünk, ami azért különös, mert ugyanoda érkeztünk, ahonnan elindultunk! Kereken 1 km-rel tettünk meg többet lejtőn, mint emelkedőn. Hm. )
Ja igen: a faluban megtett pár száz méter alatt fellelt artézi  kutakból összeállított gyűjtemény: