2022. július 24., vasárnap

Amadé-vár

A legnagyobb hőségben az ember lánya vagy vízparton időzik, mondjuk kenuban ringatózva, vagy hűs erdei patak mentén tölti az időt. Idilli, nyugodalmas, hűsítő, pihentető, ellazító, feltöltő, gyönyörű. Örültünk, hogy volt víz a patakban.
Persze nem maradtunk sokáig, nekivágtunk az erdőnek: irány a hegycsúcs, várnak a panorámák!

Telkibányáról a piros jelzésen vágtunk neki az útnak. Elhaladva Potácsháza (egykor hamuzsírhutaként üzemelt, ma takaros kulcsosház)  mellett, gyönyörű erdőben, izgalmas, patak vájta szurdok szélén  vezet az út az egykori pálos kolostorhoz.
Elidőztünk az ódon falak között, boltívek helyett öreg fák hatalmas hűs lombja borult fölénk. Egykori üvegablakai helyén felhők rajzolták a mennyországot. Ledőlt falai tetején új fák gyökeredztek.
Talán így, a természettel összenőve, még szentebb hellyé vált.

Hamarosan elértük a Kis-Amadé-hegyet, ahonnan már csak egy rövid emelkedő és néhány mutatós szikla választott el a csúcstól.

Amadé-hegy sziklái a csúcson(656m). Még nem is sejtettük, micsoda látványban lesz részünk.

Egész a Nagy-Milicig el lehetett látni.  A csúcstól nem mesze pedig a Füzéri-várat is felfedeztük.  A fotón jól látszik a Gönci-patak vájta völgy.

Legnagyobb meglepetésemre az erős napsütés ellenére sem volt forróság.
Kellemesen teázgattunk a sziklákon, miközben bámultuk a tájat.

Amadé-vár öregtornyának maradványai nem messze a csúcstól.
A 13. században  Aba Amadé nádor építtette.  A nádor ama Aba Sámuel rokona, aki királyai is volt országunknak 1041- 44 között. Történetesen Amadé nádor többször is konfliktusba került a királlyal, aki többször is megostromolta a várát, az összetűzések  során azonban mindvégig tartani tudta azt.  A vár jól védhető volt, meredek sziklafalra épült, csak két irányból lehetet megközelíteni.
Győzelmei után  Amadé a környék rettegett ura lett.
Amadé Kassa feletti uralmat is meg akarta szerezni, ezért végül 1311-ben a kassai polgárok meggyilkolták. Ezután a vár sorsa megpecsételődött, hamarosan más urak kezére került, akik nem tartottak igényt rá, pusztulni hagyták.

A vár környékén nagyon érdekes sziklatornyok található. Ez pl. tuti a Szent Rövidfülű Nyúl.

Az egykori vár keleti oldala. Nem igényelt nagy védelmet, mivel alatta járhatatlanul meredek a hegyoldal.

A megközelíthetetlen keleti sziklafal.

További érdekes sziklaformációk a vár körül - vulkanikus eredetű,  andezit

Ez meg itt olyan, mintha hatalmas sárplacsnikat vágtak volna egymásra, aztán eldőlt volna  a torony.

Végül erdészeti utakon leereszkedtünk a Nagy-Gönci-patakhoz, ahol kellemesen hűvös fogadott.

Panoráma a Hemzső-bércről. Visszafelé a zöld jelzésen értük el Telkibányát.

Szót kell még ejteni a páfrányokról. Elképesztő mennyiségű  méteres páfránytelepek találhatók a Zemplénben. Nem csak ezen az útvonalon találkoztunk velük, hanem mindegyiken, bármerre is indultunk.

Méteres páfrányos az út mentén.