2021. szeptember 5., vasárnap

Túra a Csóványosra

Nagybörzsönyben parkoltam le az autót délután kettőkor és a kék négyzet jelzésen vágtam neki kutyával és egy tizenkilós hátizsákkal a Csóványosig tartó kb. 12 km-es útnak. Ma az erdőben alszom! 

Tudtam, a Csóványosra nem vezet királyi út, pláne nem sátorral, kajával felpakolva, így nem siettem. Nem ez a csúcsra vezető legrövidebb út, reméltem, hogy cserébe nem lesz annyira meredek, mint mondjuk a Nagy-Mána/Királykút  felől, ahol tavasszal már jártam. 

Az erdő szokatlanul csendes volt. Szellő sem fújdogált, száraz avar sem zörgött még a talpam alatt, madarak sem csicseregtek, és így péntek délután nem volt más kiránduló ezen az amúgy sem túl frekventált útvonalon. A kutya fejét lógatva osont a hátam megett, felőle akár az első 10 méter után visszafordulhattunk volna, köszönte szépen, már az összes szagot kiszagolta, és egyébként is fáj a lába és nem kap levegőt.  (amúgy mell, tüdő és szívrákot diagnosztizáltak nála két hónapja).   Néha biztatni kellett, de azért jött. 

Kb. két km után elértem a Rustok-hegy kilátópontot, ahol tettem egy kis kitérőt egyrészt a panoráma miatt, másrészt hátha felismerem a jelzett börzsönyi várromokat. A romokat nem tudtam beazonosítani, de áhítattal gondoltam az egykori várra, és bámultam a panorámát. 

Rustok-hegy. Állítólag itt egykoron vár állott. 

Kigyönyörködtem magam és haladtam tovább az egykori tárnák felé, amik közül a legtöbb beomlott már. 

A bükkerdő

Ekkor találkoztam a vaddisznókondával, ami kérésemnek engedelmeskedve békésen átsétált előttem az úton. A történetet elolvashatod itt. 

No azét a találkozás feltolta az adrenalint, jól esett megnyugtatásképp a szaporább tempó felfelé. Így egész hamar elértem a térkép által jelzett egykori bányatárnákat. Többségük beomlott már, de egyet még járhatónak jelez a Locus. Visszafelé megkeresem, most inkább haladtam tovább a csúcs felé. 

Egykori tárna.  A börzsönyi ércbányászat több emlékével is találkozhatunk errefelé. 

A Vadász-kútnál jót ittam volna a forrás vizéből, de sajna még csak nem is csöpögött. Dézi azonban végre teleihatta magát, és nem az én vizemet kunyerálta. 
Nagy őzláb gomba a Vadász-kútnál

Innen már csak pár kilométer és az út beletorkollik a kék jelzésbe, mely a Nagy-Hideg-hegyre vezet. 
A Nagy-Hideg-hegyen az egykori felvonó szomorú állapotban lévő látványa fogadott. 

A hegycsúcsról a fák felett letekintettem az alant elterülő tájra. 

Innen már csak 3 km a Csóványos. Igaz, hogy elég hullámos az út odáig. Egyik lejtőt követi a másik emelkedő, majd megint lejtő. 

Hangyás-hegyi kitérő. 
Itt már többhelyen találkozhatunk az egykori vulkáni kaldera maradványaival. A Vadálló kövekhez hasonlatos látványos sziklaalakzatokat azonban takarják a fák, de éppoly érdekes formákat mutatnak. De ez egy másik bejegyzés témája lesz. 
Vilma pihenő

A Szabó-kövek tetejéről  már megpillanthattam a  Csóványos kilátóját. A kőzetben kb. 2 db, egymással érintkező 2 méter mély luk található. Egyes vélekedések szerint emberi kéz faragta mélyedés, Haramia-lyuk. A népnyelv szerint Sisa Pista, az utolsó börzsönyi betyár búvóhelye volt. Jelenleg egy (juhar)facsemete és egy órási páfrány tanyázik benne. 

Ez után következett az út legmeredekebb része. Álmomban sem gondoltam volna, hogy az utolsó száz méter olyan szívdobogást okoz majd, hogy azt hiszem, a csúcson sámánok dobolnak. Végül felértem. 
Az egész út során most találkoztam másodszor emberrel. A kilátó legfelső szintjén várta a naplementét. 
A kilátó idétlen vaslépcsői rendszerint visszatartják a kutyámat, vagy azért, mert szúrja a lábát az éles vas, vagy azért, mert félelmetes lenézni a lukak között, most mégis feljött velem a tetőre. 
Szép volt a naplemente. 
Naplemente a kilátóból. További fotók itt>>
Mire lement a nap, már megvacsoráztam, a sátor állításához még épp volt elég fény. A reggeli kaját egy óvatlan mozdulattal a sátor hordzsákjába zártam, és letettem egy fa tövébe. Ennek éjjel lába kelt sajna, a részletek  ebben a bejegyzésben olvashatók. 
Szép csendesen feküdtünk a kutyával a sátorban, amikor újra lépteket hallok. Zseblámpa fénye pásztáz, majd egy férfi megkérdezi, hogy alszom-e. Nem alszom. Zavar, ha tüzet rakok? Dehogy zavar, köszi, hogy kérdezted, így nem rémülök halálra, hogy ki motoz itt ennyit :) 
Aztán már csak a tűz pislákoló fénye és némi finom füstszag ért el a tudatomig,  a távolban szarvasbőgés hallatszott, és én békésen álomba szenderültem. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése