2021. május 7., péntek

Honti szakadás

A Börzsöny eme kevésbé ismert nyúlfarknyi szurdoka az 1700-as évek végén keletkezett egy kiadás záporeső folyományaként. A felhőszakadás következtében a hegyoldalon lezúduló esővíz elmosta a Nagy-hegy oldalát (szaknyelven kaptura, avagy völgyfő lefejezés jött létre). Azóta ezen a "Szakadáson" keresztül folyik a Parassai-völgy addig békés patakocskája. 

A szakadás hossza alig 3 km., ezen a szakaszon mintegy 200 m-t magasságot veszít a folyó, ezért a meder folyamatosan alakul, szélesedik és mélyül. Az országút felöli bejáratot nem találtam meg, ezért a kamionparkolóból  kék kereszt jelzésen a szakadás folytatásának  felső peremén haladtam végig, egészen addig, amíg az út keresztezte a patakot. A mederben elindultam a Zátori-kút felé. Úgy voltam vele, hogy meglátom, meddig tudok eljutni, ha szerencsém van, végig tudok menni a szakadáson, ha nem , akkor ... majd kitalálom. 

Legnagyobb meglepetésemre virágzó medvehagyma szegélyezte a partot, különlegesen széppé varázsolva ezzel a medret. 

A patakban nem volt túl sok víz, a part azonban cuppogósan sáros volt, így óvatosan lépegettem a köveken, egyensúlyoztam  a kidőlt fák törzsén. 




Néha kidőlt, mohás fatörzsek torlaszolták el az utat. Szerencsére az ágak között mindig találtam utat előre. 

Ezen a ponton azt hittem, nincs tovább út, vissza kell fordulnom. Aztán kiderült, hogy a gallyak olyan sűrűn fekszenek egymáson, hogy simán átkeltem felettük. Mintha légpárnákon lépkedtem volna!

Egyes helyeken olyan kényelmesen sétálhattam, mintha jelzett turistaúton haladtam volna. 

20 millió évvel ezelőtt e helyen sekély tenger hullámzott, számtalan miocén kori tengeri élőlény vázát találhatjuk a szakadék falát képező homokos agyagban. A falak magassága helyenként 50m-e magasságot is eléri, függőlegesen meredeznek az ég felé.

Tetejükön fák egyensúlyoznak a gyökereikkel, az volt az érzésem, hogy bármely pillanatban a mélybe zuhanhatnak! 

Az út utolsó harmadában váratlanul és legnagyobb meglepetésemre 3 vízesésen is le kellett ereszkednem. 


Az utolsó meglehetősen izgalmasra sikeredett. Ez volt a legnagyobb, rendkívül csúszós volt a nedves szikla és  a szélére tapadt sár miatt. 

A szakadék vízeséseinek lépcsőit sötétszürke, kemény meszes agyag alkotja. Korall, csiga és kagyló kövületeket találhatunk benne, ha épp elmélyedünk ezek vizsgálatában. Én arra koncentráltam, hoyg a csúszós sziklákon ne zuhanjak a mélybe, aztán megkönnyebbülten haladtam tovább, elfelejtkezvén a remek kutatási lehetőségről. 

Innen pedig a tanösvény vezet végig a maradék pár száz méteren. A folyó kanyargását követve hamar visszaértem kiindulási pontomra. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése