2019. október 3., csütörtök

Piktortégla - üregek

Először is kezdjük azzal, hogy mi a bánat az a piktortégla? Egyszer már tudtam, de elfelejtettem, így maradt a gugli, innen tudom, hogy speciális fehér agyag, melyet a szobafestők alapozó festőanyagnak használtak. Az 1880-as években nagy mennyiségben bányászták -  főleg a budaörsi  Csiki-hegyek és a Frank-hegy környékén, majd  exportálták ezeket budai föld néven. 
Onnan jutott mindez eszembe, hogy épp Csillebércről Budaörs felé ballagtunk a kutyával, véletlen  rátértünk a sárga kör jelzésre, és egyszer csak elénk toppant az egyik bánya bejárata. 
Nagyjából  1950-re a bányászat és a gyártás megszűnt, a tárnák egy része, azonban még most is fellelhető, bár többet lezártak és betemettek az omlásveszély miatt. Ez azonban hívogatóan tátogott felénk, így bemásztunk. 
Több 10 méteres alagutak vezettek a föld alatt, egy helyen el is ágazott a tárna, néhol kiszélesedett, néhol összeszűkült. 
A mennyezetről sok helyen a fák hajszálgyökerei lógtak, kísértetiessé varázsolva ezzel a helyet. 

 Az egyik falon denevér aludta édes álmát.
Ha most kőtudós lennék, vagy agyagtudós, akkor rögtön mondanám miféle rétegek ezek, így azonban csak abban reménykedem, hátha valaki tudja, és megírja nekem. 
Íme én, nyakig sárosan, miután kijutottam a járatból: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése