2021. április 25., vasárnap

A Mátra kapujában

Kirándulásomat a Mátra déli kapujában álló Abasár szomszédságában emelkedő hegycsúcsot borító szőlősorok mellől indítottam. Felbaktattam a Szent Anna kápolnáig. Már az oda vezető út is bővelkedett látnivalóban: nyulak és őzek szökkentek ki a szépen gondozott tőkék közül, a panoráma pedig minden kanyar után hozott valami újdonságot. Végül jobb kéz felől már messziről megpillantottam a kápolna zsindelyes tornyát és piros cseréppel fedett tetejét. A ragyogó kék ég és friss zöld fűvel borított domb tetején álló kápolna magával ragadó látványa fellelkesített. 

Szent Anna kápolna

Még több, mint 20 méter választott el a kápolnától, mégis hangos békakuruttyolás és huhogás töltötte be a teret. Erősen csodálkoztam, mivel a templomocska háta mögött elterülő tóból itt még semmi sem látszódott. 


Körbejártam a kápolnát, bekukkantottam a remetelakba, majd belevetettem magam a tó nádasának labirintusába. A 2-3 méter magas nádasban keskeny ösvények kanyarogtak. Talán vaddisznó vágta csapások voltak? Nem tudom, mindenesetre izgalmas volt így bejárni a tó szélének szárazabb részeit. Kicsit azért izgultam, nehogy az egyik fordulóban egy fürdőzésből hazafelé kocogó vadkannal hozzon össze a sors! Végül csak egy békésen enyelgő varangy párt találtam. Gyorsan lefotóztam az édeskettest, eltereltem onnan a kutyát, majd megkerestem a sárga jelzést, s elindultam Mátrafüred felé. 
Gyönyörű tavaszi virágos rét mellett haladtam, kökény, héricsek és nőszirmok színesítették a mezőt. Majd a tavaszi erdő illatos, madárcsicsergéses lombnyitogató fái között lépegettem.
Így értem el a a Pipis-hegyi repteret, ahol kicsit megbámultam a hosszú, füves kifutópályát és a hangárokat.  Mátrafüred közelében elhaladtam a vadaskert mellett, majd felfelé kanyarodva a sárga jelzésen elértem a reptér hátsó részét. Innen azonban pazar panoráma tárult a szemem elé: Távolban a Mátra vonulatai, Gyöngyössolymos házai és a Pipis-hegy virágba borult, illetve zöldellő bokrai látszottak. 

Szőlőskertek és borospincék

Innentől az út levezet a völgybe, ahol a szőlősgazdák házai sorakoznak. Ezen a területen már az 1300-as években is termesztettek szőlőt, nagy hagyománya van a szőlőművelésnek. A Sár-hegy a legmagasabban fekvő szőlőtermő területek egyike, így már csak ezért is különleges területnek számít. 
Rendezett kertben álló, karcsú hétvégi házak mellett kanyargott az út egészen Farkasmályig. Mály szó hegyoldalt jelent, a meredek sziklafalra utal a név, melybe a pincéket vájták. Egykor jobb napokat is megélt "pinceváros" a 18. században francia hadifoglyok építették. A környék földesura, Orczy Lőrinc a foglyok kiválasztásakor szem előtt tartotta, hogy értsenek a pincekészítéshez, vagy a borászathoz. 
A pincék nagy része mára tönkrement, néhányat azonban felújítottak és a pincesor különleges hangulata vonzza a borkedvelő látogatókat. 
A sárga szőlő jelzésen haladva lassan elértem Gyöngyös szélét, egyúttal a Sár-hegy alját. Közben az ég dörgött, sötét fellegek gyűltek előttem, villámlott, és visszakívánkozott rám a pulcsi, sőt az esőkabát is. 
Az út menti keresztet őrző két kiszáradt fának még drámaibb hátteret kölcsönzött a közelgő vihar. 
A hegynek esőben indultam neki, de kb. negyed óra múlva már újra melegen sütött a nap. 
Ahogy egyre feljebb haladtam, úgy nyílt ki előttem újra a táj, Gyöngyös háza békésen bújtak meg a hegy lábánál. 

Sár-hegy, a Mátra virágoskertje

Innentől már a természetvédelmi területnek számító Sár-hegyen vezetett az út. Egykoron végeláthatatlan szőlőültetvények borították a hegyet, azonban az 1800-as években a filoxéria járvány ezeket a tőkéket sem kímélte. Ma már csak a parcellák határait jelző kőrakások utalnak az egykori ültetvényekre. A természet pedig visszahódította a területet. Különleges mikroklímájának köszönhetően a sziklagyepekre  jellemző számtalan virágban gyönyörködhettem most is. 
A sárga jelzés innentől kezdve végig a gerincen vezetett, csodás panorámával az Alföld felé. Az alábbi képen látható égbolt sűrű szürkéskék színét a távolban átvonuló vihar kölcsönözte (nem PS). 

Újra a Szent Anna-tónál

Innen már csak alig pár kilométert kellett megtennem, és újra a Szent Anna kápolnánál találtam magam. Igaz, közben jégesőt is kaptam a nyakamba, majd pár perc múlva újra kisütött a nap, majd megint a vihar szele húzta rám az esőkabátot. Talán ennek köszönhetően a hely újabb arcát mutatta meg. 
Virágzó kökénybokrok mögött magasodó kápolna fogadott. Az eső során keletkezett tócsában visszatükröződő kápolna fotózására pontosan 5 percem maradt, majd újra zuhogni kezdett. 
Vihar a távolban. Jobb oldalon zuhog, a bal oldalon süt a nap!

A tó is különleges fényekben fürdött. 
A vihar szele azonban hamarosan tovább kergetett, és mire kiszakadt a felhő, addigra én már az autómban ültem, és elindultam a Bába-kő felé, ami a Gyöngyössolymos felé vezető országútról alig 100 méteres sétával elérhető. 

Bába-kő 

A Mátra vulkáni működésének következménye. Kialakulása a tihanyi gejzírkúpokéhoz hasonló. Az utóvulkáni működés következtében a feltörő meleg vizes oldatok alakították ki a sziklacsoportot. A Babba (Bába-kő) név az istenanya tiszteletével összeköthető elnevezés. Talán furcsa ilyet mondani, de éreztem a hely különleges kisugárzását, abszolút átjárt a tájékoztató tábla által leírt szakrális hangulat. 

A túra hossza összesen 18 km volt, bármerre mentem, mindenfelé páratlan panorámában gyönyörködhettem, színes, virágos rétek, különleges időjárás lankák és emelkedők tették változatossá és feledhetetlenné az utat. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése