Épp bakonyi túrámról tartottam hazafelé, a GPS történetesen Hajmáskér felé irányított, amikor a lemenő nap sugara gyönyörűen megvilágított egy cifra tornyot a falu közepén. Messziről vártoronynak tűnt, meg is lepődtem. Nem is tudtam, hogy ilyen különleges vár van Hajmáskéren! Épp csak egy pillanatig láttam, mert a szomszédos épületek hamar eltakarták, de rögtön arrafelé kanyarítottam az autót. Elhaladtam a városi könyvtár pompázatos és szépen felújított épülete mellett is, majd rövid bóklászás után megtaláltam a toronyhoz tartozó épületet is. A meglehetősen lepusztult állapotú épület nagy panelházak mellé volt beszéorítva, de még így is fennséges látványt nyújtott.
Hajmáskéri tüzérlaktanya! - ugrott be. A 6000 m²-es parancsnoki épület előtt állok, tornya 44 méteres, négy kisebb sarokbástya díszíti a tetejét,
A tüzérlaktanya hajdanán 60 épületből állt, mostanra több, mint felét lebontották. A legnagyobb épületkomplexum pedig folyamatosan pusztulva várja a végkifejletet.
Az Osztrák-Magyar Monarchia grandiózus katonavárosa
Az 1900-as években az Osztrák-Magyar Monarchia szerette volna haderejét minőségileg fejleszteni. Ennek fő csapásiránya a tüzérség és a laktanyák fejlesztése volt. Mint kiderült Gyulafirátót és Hajmáskér közötti terepviszonyok különösen alkalmasak lőgyakorlatok lebonyolítására, ezért I. Ferenc József parancsára itt kezdték el építeni a Monarchia legnagyobb laktanyáját.
A közeli lőteret még most is használják, sőt NATO-gyakorlatot is tartottak rajta.
A laktanya tervezésére Kondor Mártont és Feledi Józsefet kérték fel, akik egy katonavárost terveztek, 10 holdas parkkal, mesterséges tórendszerrel.
Az épületkomplexumot 1911-ben szentelték fel. Az épületeken megfigyelhetők a századforduló villaépítészetére jellemző historizáló stílusjegyek.
A laktanya valóban külön városként működött, Hajmáskértől függetlenül. Volt saját szennyvíztisztító telepe, gőzzel és „dynamogépekkel” működtetett gépháza, jéggyára, műhelyei, lőszerraktárak, léghajócsarnok, színház és kaszinó, kórház, templom, iskola, vágóhíd, és tejgazdaság. Az épületeket keskeny nyomtávú, belső vasúthálózattal is összekötötték, ennek már nyoma sincs mára. A falusiak csak csendőrségtől kapott igazolvánnyal léphettek a laktanya területére.
Saját pénzzel is rendelkezett
Szovjet laktanya
A rendszerváltást követően, 1900 március 12-én épp innen, Hajmáskérről indult meg az első szovjet katonákkal teli szerelvény a Szovjetúnió felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése