2014. szeptember 20., szombat

Fekete foltok

A Gánti elhagyott bauxitbánya, ahol pár hete jártam, a Google Earth szolgáltatással nézegetve az erdő sűrűjében úgy néz ki, mint hatalmas vörös sebek.
Nagyon érdekesnek találtam a tájat, sokat nézegettem a térképet, újabb helyek felé kutatva. Így vettem észre, közvetlen a szomszédságában egy másik tájsebet. Felülről nézve ezek nem vörös, hanem szinte szabályos  fekete foltok voltak a fák között. Mi lehet ez?
El nem tudtam képzelni, persze ötletem az akadt bőven:
a) különös kőzettani képződmények.
b) barlangok
c) tavak
d) kiszáradt fák.
Nos nem hagyott nyugodni a dolog, elmentem hát és megnéztem magamnak.
Lehet tippelni! (A megoldás lejjebb)

















Az egész terület egy mélyedésben helyezkedett el. Először felülről jártam körbe.
A bejáratnál egy tájékoztató tábla fogadott a faszénégetés folyamatáról.
"Sokan úgy tartják, Farkaslakáról, Tamási Áron szülőfalujából származik a szénégetés világhírű tudománya.
A faszén felhasználása a tűzfegyverek kialakulásával ugrásszerűen megnőtt, mivel a puskapor egyik fontos alkotóeleme volt.
A 19. század utolsó évtizedeiben jelentősége tovább emelkedett, amikor megjelentek a faszenes vasalók.
A szénégetés azonban elsősorban a kohász és vasverő központok közelében virágzott, mivel a kénmentes van előállításához elengedhetetlenül szükséges volt."

A faszéntermelés folyamata

1. Boksapad készítése: Magas fekvésű, száraz helyen kb 12 m átmérőjű kör alakú területet kitisztítanak és kiegyenesítenek. Ez kb 200-250köbméter fa kiégetésére alkalmas.
2. Boksa építése: A boksapadra meghatározott rendben rakják egymásra a fahasábokat, kb 3,5-4 m magas kupola készül.
3. Takarás: A tetejére lehullott száraz avarral, szalmával takarják, majd 10-20cm vastagon beföldelik.
A tetején szellőzőnyílást hagynak, hogy könnyebben begyulladjon. 
4. Begyújtás: A begyújtás vízszintes gyújtójáraton történik egy hatméteres rúd segítségével. A fa elszenesedése 270-280 Celsius fokon indul meg.
5. Égetés: A boksát két napig folyamatosan őrizni kell, és a a szellőző réseket a megfelelő helyen elkészíteni, illetve betömni.
6. Húzás: Égetés után a boksa közel a felére esik össze, eztuán az összes rést betakarják, és egy napig pihentetik. Ezután következik a szén tisztítása, halomba gyűjtése, a szenet "kazánokba" rakják, lefojtják, és levegőtől elzárva tartják.
7. Csomagolás: Az így lehűlt szenet zsákokba rakják és a csomagoló üzembe küldik.
Megoldódott hát a fekete foltok titka.
A fehér területeken pedig ilyen volt a talaj.



A zöld és sötétebb, feketés erdőrészek pedig ilyenek:



1 megjegyzés:

  1. Csuda érdekes helyeken jársz! Soha nem hallottam, hogy ilyen van Gánt közelében.
    Annyi ötletet adtál már, hogy merre kellene indulnom, remélem, egyszer behozom majd a lemaradást... :)

    VálaszTörlés