2024. május 5., vasárnap

Babás-szerkövek

Régi tervem volt végisétálni a Mecsek címben jelzett különös sziklaképződményei között. Tavaly végkimerültség miatt kimaradt, idén megvánszorogtuk.

Éger-völgy

Az előző napi túra után kicsit fáradtan vágtunk neki a Pécs melletti Éger-völgynek. Legnagyobb meglepetésemre már kora reggel számtalan autó parkolt a völgy előtti ucákban, és tömegek vonultak az Éger-völgyi-tó felé. Szerencsére a népek nagy részét elvesztettük a tónál: sütögettek, bámészkodtak vagy kisebb körtúrát választottak.

Mi a kék kereszt jelzésen haladtunk tovább a patak hűs, romantikus völgyében.

Aztán a maradék túrázókat is elhagytuk és az izgalmas nevű Szörnye-völgy kiszáradt patakmedrében vágtuk le utat a kék jelzés irányába.

A völgy csak részben váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a medvehagyma borította mederben nem láttuk a gurgulázó köveket, nyeklett-nyaklott a bokánk mindenfelé. Az út pedig vagy traktorjárta irtás volt, vagy annyira tele volt kidőlt fák különböző részeivel, hogy még én is járhatatlannak ítéltem. Így aztán értékeltük, amikor újra a jelzett úton jártunk.

Jakab-hegy

A Jakab-hegyen még virágzott a medvehagyma. Az illat a szél ellenére is tömény volt.

Hamarosan elértük a Jakab-hegyi bivakhelyet. A réten és a padoknál számtalan vidám társaság ejtőzött. Mi inkább a közeli  Pálos kolostorrom egyik celláját választottuk. Választhattuk volna a legszélsőt, a legelhagyatottabbat, de nem. Nekünk a legszebb kellett, a középső, ahol az egykori kút is állt. EZT a helyiséget persze mindenki felkereste, így aztán társaságban napozgattunk.

Zsongor-kő

Zsongor-kő érzés: mintha egy repülővel szállnál a táj felett.

Ebéd után leereszkedtünka a Zsongor-kőre, melyenek repülőgép-panorámája most is lenyűgözött. A kilátópont lépcsős elrendezésű sziklaplatóin rengetegen ücsörögtek, csodálkoztam, hogy nem borul fel a hegy!

Sasfészek

Hamar odábálltunk a Sasfészek szirtje felé. Lefelé ereszkedve a kék kereszt jelzésen a felfelé kapaszkodók kérdezték reménykedve, messze van-e még a messzi?  Kezdetben még biztatóan mondtuk, hogy már csak pár méter, később már inkább a szép látvány reményével kecsegtettük a lihegőket. Érdekes szociológiai tapasztalat: mindenki elszántan mászott az igencsak meredek úton felfelé, de mindenki tudni akarta, mennyi van még hátra.

A Babás-szerkövek lenyűgöző formái

Tán furcsán hangzik, de számomra csupa erotika. Mint amikor Balatonon sárból dobáltunk egymásra tornyokat, kilapult pacsnik és pacsnikba vágódó kavicsok szél és víz által formált  izgalmas kerekded ívei alkotják a babaszerű alakzatokat.

A Sasfészekhez legközelebb eső köveknél ismét számtalan ember ücsörgött, de a távolabbiakra már nem jutott senki, így azt mi vettük birtokba.

A legenda szerint két násznép megkövült maradványai a szerkövek.

A Jakab-hegyen található vörös színű sziklák üledékes kőzetek, jellemzően homokkövek.  Kb. 250 millió ével ezelőtt folyóvízi és sekélytengeri környezetben alakultak ki, a kvarcnak, a földpát,  gránit,  gneisz, fillit, kvarcporfirkőzetszemcséiket kova cementálja össze. A keményebb, ellenállóbb, cementáltabb részeket a szél, az eső és a hőingadozás lassabban pusztította, mint a “puhábbakat”. Így formálódtak, preparálódtak ki az idők folyamán a hegy déli oldalából a Babás-szerkövek. Vörös színe a meleg, sivatagi éghajlatú vidékek kőzetanyagára jellemző, így valószínűsíthető, hogy akkoriban itt is forró és száraz volt az időjárás. Bővebben >>.

Lábunk alatt Kővágószőlős

Vadregényes ösvényeken

Visszafelé a piros háromszög, majd a zöld  jelzésen ereszkedtünk vissz az autóhoz, egy szép, vadregényes keskeny erdei ösvényen szurokszegfű, egy darab nagy őzlábgomba és néhány zöld gyík társaságában.