2021. december 20., hétfő

Legjobb túráim 2021-ben

Szakadás-árok jégcsapjai között


Egyértelműen - az eddigi összes túrámat is figyelembe véve - a legeslegszebb, leglátványosabb és legkülönlegesebb túra februárban a Szakadás-árok aranyló jégcsapjai között tett kirándulásunk volt, ahol jégcsapok mögé bújva hallgathattuk az olvadó víz csepegése adta jégcsap koncertet. Az itt készültképeim bekerültek a OMSZ Légkör nevezetű folyóiratába is. 


Melegmányi-völgy mésztufa lépcsői

Ezen a kétnapos túrán Dézi kísért el. Közös sátorban alvás, kalandozás a Zengő lejtőin bánáti bazsarózsák és medvehagymák között, majd a mésztufa vízesések közötti kirándulás nagy élmény volt mindkettőnknek. 

Börzsönyi vadregény és az érzelmeim 

Idén minden hónapban legalább egyszer jártam a Börzsönyben, amire pár hete jöttem rá. Azaz nem így terveztem, egyszerűen így alakult. Ezekből néhányat megpróbálok kiemelni, bár nagyon nehéz akármelyiket is kihagyni a listából. 

 

A Csóványost idén több helyről is megjártam. Mentem egyedül és társasággal. Indultam Nagybörzsönyből, Kemencéről és Diósjenőről is. A Rózsás-patak völgyének romantikája és a Pogányvári-patak aljának  vadregényes kuszasága nagyon izgalmassá tette ezeket a túrákat a remek kilátópontokról nem is beszélve. (Nagy-Mána és a Mánalátó).  


Ezekhez a helyekhez rengeteg érzés kapcsolódik, mai napig fel tudom idézni, mi facsarta és örvendezette meg a szívemet az egyes helyeken, hol rajongtam éppen, vagy izgultam, vagy min szomorkodtam, és hol nyugodtam meg. 

Barangolások a Mátrában 

Múlt év végén családi kirándulást tettünk a két ünnep között a Kékes - Ilona-völgy útvonalon. Akkor határoztam el, hogy idén minden hónapban ellátogatok a Mátrába. A terv félbe maradt, de remélem jövőre bepótolom! 
Nézzük, merre is jártam: 
Galya-tető: mire felértünk, befelhősödött és köd takarta a panorámát. Lefelé azonban rejtekes völgyben jártunk, egy titkos tónál, majd amikor azt hittük, hamarosan visszaérünk, kiderült, hogy az utolsó kilométereket meredek emelkedőn felfelé kell megtennünk teljes sötétségben.
Csörgő-patak, Báránykő, Ágasvár lejtőit kétszer is végig jártam idén. 
Mátrafüredtől Mátraházáig a lányommal néztem meg a kilátópontokat, s  az Ilona-völgyben is vele voltam egy meglepően színes téli ködös túrán. 

A Mátra kapuja: Sár-hegy 

A legkülönlegesebb hely a Mátrában a Sár-hegy. Elképesztő flórája miatt idén háromszor is felkerestem. 

Bükki kalandozások 

A Bükkben három napot töltöttünk. Az ősz legszebb időszakát sikerült itt megélni. Aranyló erdő, égig érő bükkfák, kilátópontok, sziklaszurdokok és vízesések, no meg remek társaság tette felejthetetlenné az itt töltött időt.  

Családi túrák

Szeretek a lányaimmal túrázni. Ezek az utak eddig nem csupán a kirándulásról szóltak, hanem afféle csajos beszélgetések, a világ megváltásának színterei is voltak. Idén azonban (szerencsére) egyre többször csatlakoztak hozzánk párjaik is, így a beszélgetések kevésbé személyesek és titkosak voltak. A túrák azonban így is felejthetetlennek bizonyultak.  

Tési szélmalmoktól a Római-fürdőig



Családi túra a Nógrádi vár körül

Kora tavaszi utunk során Krisztiék is velünk tartottak, ezért ennek az útnak mindenképp bele kellett kerülnie az idei válogatásba.

Borkóstolás a Kőporosi pincesoron

Zempléni, Tokaj-hegyaljai  kalandozásunk során jutottunk el a pincesorra, ahol remek borokat fogyasztottunk, jót beszélgettünk a borásszal, majd tábortűzön sütöttük meg a vacsoránkat, és még a vihar előtt sikerült sátrat vernünk, és a sátor állta a zivatar rohamait!

Kirándulás a diákjaimmal

No itt is több túra közül választhatnék, rengeteg élményem volt velük. A legjobb talán az volt, amikor meglepetésként elvittek engem "Csernobilba", akarom mondani Szentkirályszabadja elhagyott orosz laktanyájába. 
Többnyire informatikusok, és ezen embertípus inkább introvertáltnak mondható, érzelmeiket rezzenéstelen arccal élik meg, jellemzően szavak nélkül, befelé. Így sokszor voltam bizonytalan, hogy vajon tetszett-e nekik túra, amikor nyelvüket lógatva kapaszkodtak a Juliánus-kilátóhoz, s megígértem nekik, hogy innen már szinte csak lefelé fogunk menni. Ezek után  minden útba eső kaptatónál számon kérték az ígéretemet: úgy látszik az út innen FELlejtő :).  
Vagy egy másik alkalommal elhatároztam,  hogy csak keresek egy olyan útvonalat, ami kihozza belőlük a lelkesedés hangjait. Így kerültünk a Salabasina-árokba. Ahol végül sikerült megpendíteni az ingerküszöbüket védő falakat, és ugrándozva keltek át a sziklákon és kidőlt fák fölött. A túra végén pedig azt mondták - ugyan rezzenéstelen arccal és monoton hangszínnel - hogy ez volt életük legjobb túrája. 

Mocsárrét a Hajta mentén

Egész nap zuhogott. Nem kicsit. Nagyon. Dézi is nehezen bírta a kényszerű szobafogságot. Aztán délután felé csillapodott az eső, s gondoltuk, lesz, ami lesz, nekiindulunk. Farmos mellett kötöttünk ki, és a térkép által jelzett tanösvényen még szemerkélő esőben vágtunk neki az útnak. Érdeklődve szemléltük a körülöttünk ugrándozó nyulakat és a virágokon gyöngyöző vízcseppeket. Majd egyszerre a felhők alá ért a nap gyönyörű fényekbe borította a tájat. Aranysárga és smaragdzöld mezőket láttunk, rózsaszín felhőket és földig érő szivárványt. Váratlan és meglepő ajándéka volt ez a természetnek. 


Kenuval Magyarország folyóin 

Idén is többfelé eveztem: A Dunán:  Budapest és Dunabogdány között, Gemencen, de eveztünk a Bodrogzug rejtett kiságain. Ide még mindenképpen szeretnék visszajutni!

Szarvas környékén: evezés a Kőrös holtágon és tekerés a gáton

A Kőrösön új barátokra találtam, a gáton azonban egyedül tekertem végig, 38 fokban, folyton leeresztő kerékkel. Mindezt felejtette az a rengeteg nyuszi, őz és róka, mivel találkoztam útközben. 

Kerékpárral szerte az országban

Ezek közül is nehéz választani! Jártam bringával a Gerecse békés lankáin,  Csabdi és Tarján között, vagy Ócsa környékén is. Homokbuckák között kínlódtunk az Ürgés tanösvényen, de Dabas környékén is. Körbe bicajoztuk a Tisza-tavat, tekertünk az Ipoly mentén,  eljutottunk egész Nagybörzsönyig.  Aztán születésnapomra a gyerekeim megleptek egy új bringával, és felavattam: 2 hét alatt 500 km-t sikerült megtenni vele:  csaknem körbetekertem a Balatont, illetve megjártuk a Poroszló-Tokaj útvonalat oda-vissza a gáton. 40 fokban. 



Legjobb kerékpártúrát azonban mégiscsak a Visegrádi-hegységben tettem: Egyszer Dömörkaputól az Urak-asztaláig mentem, másodszor pedig egy Pilisszentlászló Visegrád Pilisszentlászló  útvonalat jártam be. 


Amiket még meg kell említeni...

Ivádi Nagy Lyukas kő

Nagyon nagy élmény volt az üstben ücsörögni!

Utolsó közös túra Dézivel

Akkor még nem tudtuk, de ez volt az utolsó közös túránk a kutyámmal, aki azóta is nagyon hiányzik a kirándulásaimról (is). Szép lassan sétáltunk, már nehezen bírta az emelkedőket. Többször megálltunk, Dézi az árnyékban pihent. De azért még minden útjába kerülő szagot megszagolt, és néha nekiiramodott, mint régen. Majd beállt mögénk, és csendesen lépdelt  utánunk. 


Panorámatúra a Helembai-hegységben

Meglepően izgalmasra sikeredett látványos túra Szlovákiában. Ez volt idén az egyetlen külföldi tartózkodásom. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése