2020. július 5., vasárnap

Hétlyuk-zsomboly

Talán ez a legkülönlegesebb barlang a Remete-szurdokban. Nem is barlang, hanem zsomboly, ami annyit jelent, hogy a bejáratai függőleges kürtőnyílások. Rendszerint csak kötélen leereszkedve lehet lejutni a zsombolyba, de ez ebből a szempontból is különleges: két olyan bejárata is van, ahol "lesétálhatunk" a mélybe. Még csak különösebb mászó technika sem kell hozzá. 
A Hétlyuk-zsomboly belül több "szobára" oszlik, minden kis különálló térnek saját felső ablaka van, ahonnan a fényt kapja.

Rendszerint 3 ilyen terét szoktam bejárni, a többibe nem tudtam még bejutni. 
Most kiderült, hogy ez nagy botorság volt a részemről!
Mentségemre szolgáljon, hogy sose volt nálam lámpa és így nem láttam pontosan, mi is van a mélyben. 
Most azonban egy barlangász társaság készülődött épp a mélybe ereszkedni egy kötélen, és egyikük mondta, hogy a középső, legnagyobb térbe nem csak kötélen, hanem belülről is be lehet jutni, egy kis nyíláson át. 
Nem nagyon akartam elhinni, így kíváncsian követtem a barlangba.  2 óra körül járt az idő, és a napsugár a felső nyílásokon  csaknem függőlegesen hatolt be a mélybe, így egész más megvilágításba helyezte a terepet. Megvilágította a barlangnak azt a sötét sarkát, amiről korábban azt hittem, több tíz méteres mélység tátong arra.
Alig két méter mély üregbe simán le lehetett mászni, és a gödör alján valóban volt egy kellemes méretű alagút, így lehasalva és sárba csúszva, de valóban át lehetett jutni a nagy terembe, onnan pedig még további termek nyíltak. 
Meresztgettem a szememet felfelé, a fák a zsomboly kürtőinek széléről bólogattak befelé. Kint 30 fok, bent 10, a betűző nap megvilágította a felszálló párát, egész hihetetlen atmoszférát kölcsönözve a helynek.  
Visszafelé így néz ki az a nyílás, amin átkúsztunk. Nehezítésként még egy sziklatömb is pont a bejáratnál foglal helyet, bár lehet, hogy ez direkt jó, így nem a sárban, hanem a sziklán kell átcsúszni. 
A bejárat utáni terem.
A zsomboly egyik kürtője fölött megakadt kocka alakú szikla. Ha ráállunk, épp a semmi fölött vagyunk. 
g

5 megjegyzés:

  1. Igazi élménytúra lehetett. A fotók jól érzékeltetik a hely varázsát, az első különösen szép a kürtőkön beáramló fény játékával.

    VálaszTörlés
  2. Azt nagyon szeretem, hogy rákeresek valami túrázós helyre a neten és a gúgli a második helyen téged dob be! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ezt én is nagyon szeretem :)

      Törlés
    2. Tartok tőle, hogy ez mostanra megváltozott. Mármint már nem dob az elsők között...

      Törlés